Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 4 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    4 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 2019/3
  3. De ontwikkeling van een forensisch psychia...
Essay

De ontwikkeling van een forensisch psychiatrisch curriculum in Vlaanderen en Nederland

K. Goethals, S. Roza
Vorig artikel Volgend artikel

achtergrond Bijna dagelijks komen forensisch-psychiatrische onderwerpen in de media. Ook is er regelmatig politieke aandacht voor dit werkveld, dat zich bevindt op het grensvlak van psychiatrie en recht. Álle psychiaters, dus niet alleen forensisch werkende, dienen voortdurend afwegingen te maken tussen veiligheid van de maatschappij en kwalitatief goede zorg voor psychiatrische patiënten. Het is daarom verbazingwekkend dat er in het huidige curriculum voor medisch studenten en in de opleidingen van artsen tot psychiater slechts beperkte aandacht is voor het domein van de forensische psychiatrie.
doel In kaart brengen van relevante thema’s die aan bod moeten komen bij het onderwijs en de opleiding in de forensische psychiatrie.
methode Bespreken van de voornaamste bevindingen aan de hand van recente beleidsteksten en wetenschappelijke literatuur.
resultaten Er zijn vier relevante thema’s waarop de forensische psychiatrie een toevoeging betekent voor de algemene psychiatrische opleiding, namelijk kennis van het straf(proces)recht; risicotaxatie en -management; professioneel gedrag en ethiek; rapporteren voor de rechtbank. Voor psychiaters die zich op forensisch gebied nader willen bekwamen, bestaat in Nederland de opleiding tot pro Justitia-rapporteur. Sinds eind 2015 is er in Vlaanderen de bijzondere beroepsbekwaamheid in de forensische psychiatrie.
conclusie Versteviging van het forensisch-psychiatrisch onderwijs en de opleiding leidt ertoe dat álle psychiaters voldoende forensisch-psychiatrische kennis en vaardigheden ontwikkelen gedurende hun opleiding, zowel in België als in Nederland. Gegeven het grote maatschappelijke belang blijft aandacht voor dit werkveld relevant.

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2019/3
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie