Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 4 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    4 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 2019/3
  3. De opleiding psychiatrie in Vlaanderen doo...
Opinie

De opleiding psychiatrie in Vlaanderen door de ogen van de arts-specialist in opleiding

O. Cools, K. Hebbrecht
Vorig artikel Volgend artikel

achtergrond De opleiding tot psychiater in Vlaanderen bestaat uit 5 jaar klinische stage in combinatie met een theoretische opleiding. De opleiding wordt universitair georganiseerd zonder gecentraliseerde financiering van de arts-specialist in opleiding (aso). Recent heeft de overheid de opleiders verplicht om psychotherapie te integreren in de opleiding tot psychiater.
doel Een overzicht geven van de huidige opleiding tot psychiater in Vlaanderen en de recente wijzigingen wat betreft psychotherapie.
methode We presenteren de uitkomsten van het debat ‘De rol van psychotherapie in de opleiding tot psychiater’, georganiseerd door de Vlaamse Vereniging Assistenten Psychiatrie (vvap), gericht op Vlaamse aso’s en psychiaters. Daarnaast reflecteren we op de huidige opleiding vanuit de visie van de vvap.
resultaten Alle deelnemers van het debat vonden de integratie van psychotherapie in de opleiding tot psychiater een goede zaak. Toch waren er zorgen over de praktische implementatie hiervan gezien het reeds hoge aantal uren voor de opleiding, gecombineerd met een hoge werkdruk en extracurriculaire opleidingen. Vanuit de vvap worden 3 knelpunten van de huidige opleiding tot psychiater geformuleerd: het overwicht op klinisch werk, gebrek aan uniformiteit in de opleiding en het tekort aan formele supervisie.
conclusie De balans tussen klinisch werk en opleiding moet in evenwicht gebracht worden en de druk op de stagemeester en de aso moet verlicht worden. Daarvoor zijn bijkomende financiering en een herstructurering van de opleiding vereist. Uitbreiding van de interuniversitaire opleiding, met hoogwaardig theoretisch onderricht en training van vaardigheden, lijkt een goede oplossing.

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2019/3
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie