Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 2013/12
  3. A guide to psychological understanding of ...
Boekbespreking

A guide to psychological understanding of people with learning disabilities. Eight domains and three stories

Jenny Webb
Vorig artikel Volgend artikel
Routledge, East Sussex/New York 2013 238 pagina’s, isbn 978-04-156-0115-3, £ 22,99

Dit boek is het verhaal over 25 jaar ervaring in de psychologische behandeling – vaak narratieve therapie – van mensen met een verstandelijke beperking, hun familie en (teams van) verzorgers. Uitgangspunt is dat mensen met een verstandelijke beperking zichzelf mogen zijn en niet aangepast hoeven te worden aan de mal waarin verstandige, goed bedoelende, maar ook beknellende anderen hen zouden willen drukken. Zoals Toby, bekend wegens autisme en een leerprobleem, het verwoordt: ‘ I couldn’t be anyone else, I am comfortable being me ’.

Het boek is geschreven voor klinisch psychologen die een stage in dit vakgebied lopen of ervaren klinisch psychologen die naar dit werkveld willen overstappen. Is het boek dan de moeite waard om te bespreken in het Tijdschrift voor Psychiatrie ?

Het eerste deel van het boek handelt over de context. Zoals vaker in Engelse tekstboeken is ruimte ingelast voor de helaas nog steeds actuele stigmatisering, de eigen geschiedenis van (de-)institutionalisering, de geschiedenis van de terminologie tot de term ‘ learning disability’ politiek correct werd verklaard, de eigen wetgeving en politieke situatie. Verder een hoofdstuk over ethiek.

 

Sterk in dit boek is het hartverwarmende pleidooi voor het voluit serieus nemen van de werkelijkheid van mensen met een meer of minder ernstige verstandelijke beperking. De mensen/familie/teams die hulp zoeken bij de auteur hoeven niet te twijfelen aan haar goede bedoelingen, namelijk het bevorderen van het welzijn van haar cliënten. Vooral de vignetten over cliënten en de beschrijving van de acht domeinen spraken mij aan. De verwijzingen voor verdere studie over de verschillende onderwerpen zijn to-the-point. Minder sterk vind ik dat de diepgang in de doordenking van de context, de filosofische en geschiedkundige gegevens wel eens te wensen over laat.

Is het boek dan de moeite waard om te bespreken in het Tijdschrift voor Psychiatrie ? Ja, toch wel. Artsen in opleiding tot psychiater die een stage lopen in een setting waar ze te maken krijgen met mensen met een verstandelijke beperking zullen in dit boek toch veel inspiratie opdoen om creatieve oplossingen te vinden in vastgelopen situaties. Hetzelfde geldt voor psychiaters die de overstap maken om (parttime) met deze doelgroep te gaan werken.

M. Otter

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2013/12
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie