Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 2011/12
  3. Gedrag in uitvoering. Over executieve func...
Boekbespreking

Gedrag in uitvoering. Over executieve functies bij kinderen en pubers

Smidts, D., & Huizinga, M.
Vorig artikel Volgend artikel
Uitgeverij Nieuwezijds, Amsterdam 2011 192 pagina’s, isbn 978-90-5712-317-7, € 19,95

Executieve functies zijn de denkprocessen die nodig zijn om in het dagelijks leven zelfstandig en efficiënt te kunnen functioneren. In het boek worden de volgende executieve functies besproken: impulscontrole, plannen, omgaan met verandering, geheugen, zelfinzicht en emotieregulatie. Smidts en Huizinga gaan in op de normale ontwikkeling van deze functies bij kinderen en jongeren en geven aan wanneer er sprake is van probleemgedrag. Hierbij nemen zij de stand van zaken in de wetenschap als uitgangspunt. Ook geven zij, per functie, praktische adviezen om met deze problemen om te gaan. Hun doel is om ouders en leerkrachten meer theoretische achtergrond te geven bij het begeleiden van kinderen op weg naar zelfstandigheid en handvatten te geven voor het omgaan met gedragsproblemen.

Het is een van de weinige boeken op dit terrein die erin slagen praktijk en wetenschappelijke inzichten op een gedegen manier te combineren. De auteurs geven heel veel informatie, maar doen dit op een toegankelijke manier met veel voorbeelden waardoor het boek gemakkelijk weg leest. De wetenschappelijke achtergrond wordt steeds in aparte kaders besproken die eventueel overgeslagen kunnen worden door de lezer die vooral naar tips op zoek is.  De auteurs slagen erin niet te doen alsof alles over de hersenen of de ontwikkeling van kinderen bekend is, zonder zich in wollig taalgebruik met mitsen en maren te verliezen. Het boek kan in zijn geheel gelezen worden, maar de hoofdstukken zijn ook losstaand bruikbaar bij bijvoorbeeld psycho-educatie voor ouders en leerkrachten, maar ook voor jongeren die zelf problemen hebben met executief functioneren. Het is een zeer bruikbaar boek bij de behandeling van kinderen met aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, autismespectrumstoornissen en nietaangeboren hersenletsel dankzij de vele voorbeelden, tips en oefeningen die gegeven worden. Ook hulpverleners in de jeugd-ggz zullen er nieuwe oefeningen in vinden.

De enige zwakke kant van het boek springt helaas erg in het oog: de titel, ondertitel en kaft maken niet in één oogopslag duidelijk wat het boek allemaal biedt. Er zijn nog altijd veel mensen die niet weten wat executieve functies zijn, zeker onder de doelgroep van het boek. Jammer dat potentieel geïnteresseerden hierdoor aan het boek voorbij zullen gaan.

R. Wassenberg

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2011/12
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie