Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 2008/7
  3. Interventies in behandelgroepen. In de ree...
Boekbespreking

Interventies in behandelgroepen. In de reeks Werken met groepen

Snijders, H.
Vorig artikel Volgend artikel
Bohn Stafleu van Loghum, Houten 2006 84 pagina's, ISBN 978-90-313-4800-8, € 17,-

Dit boek beoogt de lezer in een kort tijdsbestek meer keuzemogelijkheden voor groepsinterventies aan te bieden. We kennen gestructureerde en ongestructureerde groepen. Hoe ernstiger de psychische aandoening van de deelnemers, hoe meer de therapeutische groep om structuur vraagt, is de stelling van de auteur. Zo komt hij tot een indeling van drie groepen die elk een eigen dynamiek kennen en om een specifieke aanpak (interventies) vragen: de groepsdynamische groep, de gestructureerde groep en de psycho-educatieve groep. In de zes hoofdstukken die volgen op een korte inleiding wordt - gespecificeerd rond deze drie groepen - een aantal onderwerpen aangesneden: Wat zijn groepsinterventies? Welke theoretische uitgangspunten liggen aan de basis van zulke interventies? Waar moet goed leiderschap in groepen aan voldoen? Wat zijn de werkzame helende factoren in groepen? In het laatste hoofdstuk met de verschrikkelijke titel 'Handvatten' krijgt de lezer in 34 korte alinea's van een halve pagina puntsgewijs aanwijzingen die hem of haar moeten helpen groepen therapeutisch te begeleiden. Het is een vlot lezend boekje geworden, doorspekt met de nodige casuïstiek. Voor wie nog nooit wat over groepsdynamica gelezen heeft, kan er een stimulerende invloed van uitgaan. Maar misschien wordt een verkeerde suggestie gewekt. Het boek ademt een sfeer dat het begeleiden van groepen in één middag te leren valt: voor het maken van een omelet, men neme een ei; voor het begeleiden van een groep, men neme een … Voor de doelgroep waar het voor geschreven is, (aspirant) groepspsychotherapeuten, biedt het te weinig. De pretentie die op de achterflap wordt gewekt, namelijk dat dit boek als leerboek zou kunnen worden gebruikt bij de opleiding van gezondheidszorgpsychologen en groepspsychotherapeuten, wordt absoluut niet waargemaakt. Dit boek verschijnt in de reeks Werken met groepen. Ik heb in het boek tevergeefs gezocht naar een overzicht van boeken die in deze reeks zijn verschenen. Ik kan dus niet beoordelen of deze reeks rond een aantal thema's is opgebouwd of tamelijk willekeurig is van samenstelling.

M.G. Nijs

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2008/7
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie