Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Laatste nummer Vorige nummer
    Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Richtlijnen voor auteurs Colofon Adverteren
    Laatste nummer
    Nummer 5 / 2022 Jaargang 64
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    5 / 2022

    Naar nummer
  • Accreditatie
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Supervisie en werkbegeleiding in de opleid...
Oorspronkelijk artikel

Supervisie en werkbegeleiding in de opleiding tot psychiater vanuit het perspectief van de arts in opleiding en de supervisor

I.A. de Boer, J.A. Kool, R.A. Schoevers

achtergrond Er is weinig bekend over de plaats van en de ervaring met supervisie en werkbegeleiding binnen de opleiding tot psychiater in Nederland.
doel Beschrijvend onderzoek met behulp van een enquête naar de huidige praktijk van en tevredenheid met beide onderwijsmethoden.
methode Aan de hand van de beschikbare literatuur en de mening van experts is een vragenlijst samengesteld en per post verstuurd aan een steekproef van Nederlandse opleidingsinrichtingen. Deelnemende aios (artsen in opleiding tot specialist) en de bij het onderwijs betrokken psychiaters gaven anoniem en onafhankelijk van elkaar hun mening over diverse relevante aspecten van supervisie en werkbegeleiding.
resultaten Supervisie en werkbegeleiding zijn niet altijd in tijd gescheiden. Slechts een derde van de aios geeft aan dat alle patiënten consequent worden besproken en 13 procent krijgt nooit 'live supervision'. Ruim de helft van beide groepen meent dat er behalve voor formele beoordeling ook aandacht is voor onderlinge evaluatie. De tevredenheid bij zowel aios als psychiaters is groot, hoewel een aanzienlijk aantal ook negatieve ervaringen met een rolmodel vermeldt. Volgens een minderheid worden voorwaarden gesteld aan het geven van het praktijkonderwijs. De helft mist een plan voor bijscholing van supervisors en werkbegeleiders. Anonieme evaluatie van hun functioneren door aios komt nog weinig voor.
conclusie Meer standaardisatie van het praktijkonderwijs is wenselijk.

 

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
p/a Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie
Postbus 20062
3502 LB Utrecht
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2022 Tijdschrift voor Psychiatrie