Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    New articles Current issue Previous issues Special issues Book reviews
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Current issue
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Current issue
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Educational supervision in psychiatric tra...
New research

Educational supervision in psychiatric training, the resident's and the teacher's perspective

I.A. de Boer, J.A. Kool, R.A. Schoevers

summary
background There is few information about the position of educational supervision and residents' experience in psychiatric training in the Netherlands.
aim Questionnaire survey to investigate the current practice of and satisfaction with educational supervision.
method Using existing literature and discussion between authors and experts a questionnaire was compiled assessing various relevant aspects of educational supervision. A random selection of both trainees and their supervisor(s) were asked to complete the postal questionnaires, anonymously en independently.
results Educational supervision comprises patient and resident centred supervision; both methods require a distinct amount of time, which is not always the case. One third of the residents states that all patients are discussed regularly and thirteen percent receives no live supervision at all. Over fifty percent pays attention to mutual appraisal apart from regular assessment. Overall satisfaction is good, although a substantial number of all respondents reports adverse experiences in psychiatric training. A minority supposes that there's some kind of regulation regarding prerequisites of supervisors. According to half of them a plan to update their educational skills is lacking. Supervisor evaluation by anonymous resident feedback is still an uncommon procedure.
conclusion Improvement of educational supervision by means of standardisation is proposed.

 

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Published by the Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie on behalf of the Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie and the Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie