Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 2018/4
  3. Outside the box. Rethinking ADD/ADHD in ch...
Boekbespreking

Outside the box. Rethinking ADD/ADHD in children and adults. A practical guide

Thomas E. Brown
Vorig artikel Volgend artikel
American Psychiatric Association Publishing, Arlington 2017 306 pagina’s, isbn 978-15-856-2427-0, $ 59,-

Wie hoopt in dit boek iets te lezen over conceptuele problemen zoals de re-ificatie van diagnostische categorieën of maatschappijkritische aspecten zoals de medicalisering van ontwikkelingsstoornissen, zal dit boek ontgoocheld terzijde leggen. Het ‘outside the box’ in de titel slaat enkel op de terloopse opmerking dat personen met adhd creatieve denkers kunnen zijn.

De auteur wil een praktijkgerichte update brengen van wat als mainstream wetenschappelijke kennis kan beschouwd worden. adhd wordt dus voorgesteld als een neurobiologische ontwikkelingsstoornis waarbij vertraagde cerebrale rijping leidt tot problemen met executieve functies. De oorzaak van het feit dat personen met adhd sommige taken waarin ze sterk geïnteresseerd zijn efficiënt uitvoeren terwijl ze andere taken schromelijk verwaarlozen, wordt vastgelegd in een niet goed afgestelde neurale dopaminetransmissie leidend tot een falend werk­geheugen. Het paradigma van executieve functiestoornis staat centraal en ook elke vorm van comorbiditeit wordt vanuit onderliggende executieve functieproblemen belicht. Beginnend middelenmisbruik is bijvoorbeeld in deze optiek het lineaire gevolg van de studie- en motivatieproblemen die adolescenten met adhd ondervinden.

Dit boek is vooral psycho-educatief opgevat en biedt clinici weinig nieuws of theoretische achtergrond. Zowel in de beschouwende hoofdstukken over behandeling als in de klinische vignetten ligt de nadruk sterk op farmacotherapie. Er wordt geen specifiek psychotherapeutisch model naar voren geschoven. De lezer kan zich informeren over het uitgebreide gamma galenische vormen van stimulantia dat in de Verenigde Staten beschikbaar is of over de mogelijkheden tot samenwerking met scholen onder de American College Act. Dat dit boek onder auspiciën van de American Psychiatric Association uitkomt, is hier waarschijnlijk niet vreemd aan.

Dit boek biedt weinig meerwaarde ten opzichte van de reeds voorhanden zijnde Nederlandstalige psycho-educatieve boeken over adhd.

J.G.R.M. Scholiers, psychiater, Berchem

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2018/4
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie