Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 2015/3
  3. Emotieregulatie bij kinderen en adolescent...
Boekbespreking

Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten. Een praktische gids voor professionals

Michael A. Southam-Gerow (vert. W. Scheen)
Vorig artikel Volgend artikel
Hogrefe Uitgevers, Amsterdam 2014 304 pagina’s, isbn 978-90-797-2987-6, € 29,95

De vlag dekt in dit geval zeker de lading: het boek is inderdaad een praktische gids voor professionals die bezig (willen) zijn met het reguleren van emoties bij kinderen en adolescenten. De auteur geeft vanuit de cognitief-gedragsmatige invalshoek een duidelijk overzicht hoe je met emoties kunt werken binnen de context van het evidence-based behandelen.

In het eerste deel van het boek richt Southam-Gerow zich op het theoretische luik van emoties en emotieregulatie. Verschillende begrippen (zoals emotionele competentie, emotiebewustzijn, emotiebegrip, empathie en emotieregulatie) worden toegelicht vanuit de wetenschappelijke literatuur, met de klemtoon op hun definitie, maar ook hoe ze een rol spelen in de behandeling. De auteur legt verder uit hoe je een behandeling kan plannen aan de hand van een functionele analyse in 4 stappen (de determinerende factoren prioriteren, interventies aanwijzen, vorderingen monitoren en zo nodig herhalen) en hoe het boek modulair samengesteld is.

Het tweede deel van het boek geeft een overzicht van 8 behandelmodules die los van elkaar of in combinatie aangeboden kunnen worden: emotiebewustzijnsvaardigheden, emotiebegripsvaardigheden, empathievaardigheden en emotieregulatievaardigheden. Deze laatste module bestaat uit de volgende onderdelen: I. preventievaardigheden, II. kennis/beheersing, III. expressievaardigheden, IV. cognitieve basisvaardigheden, V. emotiespecifieke cognitieve vaardigheden.

Elke module is op dezelfde manier opgebouwd, zodat je als hulpverlener een duidelijk houvast hebt van hoe je de vaardigheden in je praktijk kan implementeren. In het begin van de module geeft de auteur aan wanneer je deze kan gebruiken en voor welke doelen, daarna krijg je een overzicht van de procedures die je moet volgen. De procedures bestaan steeds uit drie delen: ten eerste een samenvatting waarin de doelen van de sessie gedetailleerd omschreven worden, ten tweede hoe de doelen aan te leren, dit is een beschrijving van de belangrijkste leerpunten en als laatste de oefening, met spelletjes en activiteiten. Sommige modules omvatten ook hand-outs of formulieren die de therapeut kan gebruiken in het aanleren van de leerpunten. Hierdoor krijg je als therapeut een aantal concrete handvatten aangereikt om zelf aan de slag te gaan.

Het boek is een echte aanrader voor beginnende therapeuten/studenten die zich willen verdiepen in de emotieregulatie, maar het heeft zeker ook een meerwaarde voor ervaren therapeuten die inspiratie willen opdoen uit de soms creatieve oefeningen en spelletjes die Southam-Gerow in zijn boek beschrijft.

I. Glazemakers

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2015/3
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie