Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers
    Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Richtlijnen voor auteurs Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 6 / 2022 Jaargang 64
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    6 / 2022

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 2011/8
  3. Medisch studenten en hun houding ten opzic...
Oorspronkelijk artikel

Medisch studenten en hun houding ten opzichte van het vak psychiatrie

O.M. den Held, I.R.H.J. Hegge, D.J.F. van Schaik, A.J.L.M. van Balkom
Vorig artikel Volgend artikel

achtergrond De houding van (aanstaande) medici ten opzichte van het specialisme psychiatrie is belangrijk voor de toekomstige zorg van patiënten met psychiatrische (co)morbiditeit. In Nederland en Vlaanderen is nog geen onderzoek verricht naar de houding van medisch studenten tegenover de psychiatrie.
doel Meten van de houding van derdejaars medisch studenten tegenover de psychiatrie met de atp-30, een gevalideerd en internationaal gebruikt meetinstrument. Bepalen van de invloed op deze houding van respectievelijk het psychiatriecurriculum, enkele sociodemografische determinanten en een aantal beroepsaspecten die in eerder Nederlands onderzoek bepalend waren in de keuze voor specialisatie.
methode Ongecontroleerd prospectief cohortonderzoek met voor- en nameting.
resultaten De houding jegens de psychiatrie was overwegend positief (n = 262; atpscore: 106,1; sd: 10,9, atp-score ≤ 90 wordt als negatief beschouwd) en verbeterde na het volgen van psychiatrieonderwijs. Mannen waren minder positief dan vrouwen. Studenten met positieve ervaring met psychiatrische hulpverlening scoorden hoger. Niet-westerse allochtone studenten scoorden minder hoog. Na het volgen van onderwijs was dit verschil niet meer significant.
conclusie De houding tegenover de psychiatrie binnen onze cohort is positief te noemen. Onderwijs heeft een positieve invloed op deze houding. Onbekendheid verklaart de in aanvang minder positieve score onder allochtonen.

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2011/8
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
p/a Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie
Postbus 20062
3502 LB Utrecht
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2022 Tijdschrift voor Psychiatrie