Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 1 / 2023 Jaargang 65
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    1 / 2023

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 2002/7
  3. Pre-dsm-denken in een post-dsm-tijdperk
Essay

Pre-dsm-denken in een post-dsm-tijdperk

J. Van Hecke, S. De Bruyne, B. Sabbe
Vorig artikel Volgend artikel

achtergrond In verschillende toonaangevende tijdschriften werd de laatste jaren het DSM-systeem ter discussie gesteld. Dit werd recent in een artikel van Jongedijk samengevat door de verschillende voor- en nadelen van het DSM-systeem naast elkaar te plaatsen. Hoofdstelling van dit essay is dat tot een beter begrip van deze voor- en nadelen kan worden gekomen als de epistemologische achtergrond van het classificeren van psychopathologie wordt belicht.
doel Het bespreken van de epistemologische achtergrond van het DSM-systeem in vergelijking met de epistemologie van andere classificatiesystemen om zo tot een beter begrip van de moeilijkheden bij het classificeren van psychopathologie te komen.
methode Volgens drie visies worden twee problemen besproken die eigen zijn aan het classificeren van psychopathologie, namelijk het spanningsveld tussen subjectieve symptomen en objectieve criteria enerzijds en tussen het statische van een classificatiesysteem en het veranderlijke van de psychopathologie anderzijds. Deze drie visies zijn: het DSM-systeem als voorbeeld van een classificatiesysteem met het realisme als epistemologische achtergrond; het psychodynamische classificatiedenken als voorbeeld van het instrumentalisme; en de Lacaniaanse school als voorbeeld van het relativisme.
resultaten en conclusie Deze bespreking vanuit een epistemologische invalshoek toont de beperkingen van de verschillende classificatiesystemen. Een duidelijke afbakening van doelstellingen en bruikbaarheid is noodzakelijk. Dit leidt immers tot een meer realistische visie op mogelijkheden en onmogelijkheden van psychiatrisch classificeren in het algemeen en het DSMsysteem in het bijzonder.

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2002/7
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
p/a Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie
Postbus 20062
3502 LB Utrecht
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2023 Tijdschrift voor Psychiatrie