Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 5 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    5 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 1979/2
  3. Therapeutische toepassing van de projectme...
Korte bijdrage

Therapeutische toepassing van de projectmethode in het dagziekenhuis te Velp

F.P.E. van Hest
Vorig artikel Volgend artikel

F. P. E. van Hest: Project-education as a therapeutic method
Occupational therapy is still frequently used as a method of treatment in psychiatric hospitals. Criticism on occupational therapy has been recently increasing, also as a result of the more general social criticism of society on psychiatric hospitals. The criticisms aim at the rational 'complex', which takes efficiency and productivity as a standard, ignoring individual and social values.
Especially in education, which also knows the rational 'complex', we are trying to find a way out to reorganize contents and organisation of education; in particular the individual and social value should be reestablished.
One of the results is project-education.
The characteristics of a project are, for example:
- integration of psychological functions versus specialisation,
- marking stages in the course of time, versus unstructured time,
- self-government versus imposed guidance,
- game qualities.
These characteristics make the project method an extremely suitable therapeutic means amidst the other therapies, such as occupational therapy, cultural therapy as well as group psychotherapy.
Although many patients could profit from (self)treatment by means of the project method, it does look as if this method is particularly suitable for that category of people who don't have the will anymore to continue their way of living, and therefore refuse reality by withdrawing autistically, in the direction of negation or of their symptoms.
For these people, working in projects may also be a re-discovery of their own ability to give sense to life.

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 1979/2
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie