Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 4 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    4 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 1977/5
  3. Belemmeringen bij de discussie over de opl...
Korte bijdrage

Belemmeringen bij de discussie over de opleiding tot psychiater in Nederland

J.B. Bakker
Vorig artikel Volgend artikel

The discussion about the training of psychiatrists in the Netherlands could be hindered by two factors.
First, in the debate on the obligatory neurological term argumentations of principle run the risk of getting lost under the stress of practical circumstances. An argumentation of principle is for example the symbolic meaning of this term. That is to say the author thinks that the importance of organic pathogenesis in psychiatric conditions is relevant to the necessity of a neurological term. Recent progress in psychiatric research accentuate this importance. Cancelling of the existing obligatory neurological term thus would not be in keeping with modern psychiatric science.
The second factor that hinders the discussion (in depth assuredly) consists of the many controversies that keep us psychiatrists divided. In common we have problem area, language and science. Mapping and identification of a problem ('continuous diagnostics') asks in the training situation for thinking aloud. Attention for language and linguistic pitfalls follows then automatically. Finally, it is likely that one's view of science determines one's view of obtaining knowledge. For instance, if one sees science as a mode of researching rather than as a factory of knowledge, in training one will more emphasize the critically handling than the possessing of knowledge.

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 1977/5
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie