Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. ‘How many more questions?’ Techniques for ...
Boekbespreking

‘How many more questions?’ Techniques for clinical interviews of young medically ill children

Rochelle Caplan, Brenda Bursch
Oxford University Press, Oxford 2012 342 pagina’s, isbn 978 0 19 984382 4, £ 32,50

Aan gesprekstechniek wordt in de opleiding tot kinder- en jeugdpsychiater naar mijn indruk weinig aandacht besteed. Medisch studenten krijgen er practica in, maar die zijn weinig gericht op het spreken met kinderen. Als je geluk hebt, maak je als arts in opleiding tot specialist in je opleiding supervisoren mee die je door mee te kijken via screen of video, attent maken op zwakke plekken en je helpen aan gesprekstechnisch gereedschap, zodat je al pratend kinderen van verschillende leeftijden en met verschillende problemen echt kunt leren kennen. Als je dat geluk niet hebt (gehad), is het boek van Caplan en Bursch een welkome aanwinst.

Het boek begint met richtlijnen voor het ontwikkelingssensitief interviewen van kinderen, waarbij uiteraard per ontwikkelingsfase aan bod komt welke misverstanden kunnen optreden wanneer een volwassene onvoldoende beseft hoe bepaalde vragen worden opgevat, waardoor antwoorden uitblijven of nietszeggend zijn. Vervolgens worden deze principes uitgewerkt voor specifieke domeinen, zoals somberheid en prikkelbaarheid, vrees en angst, aandacht, agressie, reality testing , somatiseren en autismespectrumstoornissen. Daarna wordt uitgebreid beschreven hoe men gesprekstechniek kan inzetten bij kinderen met epilepsie en vervolgens bij ernstig zieke jonge kinderen.

 

F. Boer

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie