Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 7 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    7 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Supervising the Reflective Practitioner. A...
Boekbespreking

Supervising the Reflective Practitioner. An Essential Guide to Theory and Practice

Scaife, J.
Routledge Taylor & Francis, East Sussex 2010 294 pagina’s, ISBN 978-0-415-47958-5, £ 22,99

De schrijfster wijdt vele bladzijden aan de vraag wat reflective practice (rp) is. rp is verwant aan experiëntieel leren. Het gaat dus niet alleen om het kritisch nadenken over wat je gaat doen of hebt gedaan. Als dat denken leidt tot nieuw inzicht en gedrag is sprake van rp. Reflection will impact on, although not necessarely alter, one’s practice.

Het voorbeeld dat de schrijfster geeft: als je een bekende weg oversteekt, denk je daar niet bij na. Sterker: nadenken tijdens het oversteken vergroot de kans op letsel. Maar dat wordt anders als je in een land bent waar links in plaats van rechts wordt gereden. Op je ruggenmerg oversteken is dan riskant. De auto die jou maar net kan ontwijken, leert je dat het verstandig is eerst te bedenken hoe je gaat oversteken.

Dan doet de schrijfster een poging tot theoretische onderbouwing van rp. De experiential learning cycle heeft haar voorkeur vanwege de eenvoud. Overigens meent de auteur dat niet echt sprake is van theorie, eerder van modellen die de praktijk beschrijven. Hierna maakt de schrijfster door middel van veel casuïstiek aannemelijk dat rp tot persoonlijke groei kan bijdragen en dat veiligheid, vertrouwen, warmte, empathie en wederzijds respect het effect van supervisie bepalen.

Het grootste deel van het boek is gewijd aan supervisiemethoden. Eerst het vragen. Goede vragen kunnen een shift in perspective in gang zetten. Ook metaforen kunnen prachtig gereedschap zijn. Schrijfster geeft vele voorbeelden, meestal van verpleegkundigen als supervisanten. Vrijwel alle supervisiemethodieken passeren de revue. Rollenspel en schrijven worden het uitvoerigst besproken. Ten slotte behandelt de schrijfster het probleem van de formele beoordeling van een
supervisant door de supervisor. Dit is lastig, maar is onontkoombaar. Het stellen van de goede vragen kan helpen.

Nieuwe vergezichten heeft dit boek voor mij niet geopend. Een levendig, persoonlijk boek is het wel, geschreven door een ervaren psycholoog met een grote liefde voor haar vak. Een werkboek voor mensen die geïnteresseerd zijn in de praktijk van supervisie. Ik zou mij kunnen voorstellen dat een opleidersgroep hoofdstukken van dit boek bestudeert. Ten behoeve van de supervisie van artsen in opleiding bevat dit boek een baaierd van in de praktijk goed toepasbare methodieken. Een waarschuwing: een lelijker omslag dan waarin dit boek schuilgaat, ken ik niet. Laat u hierdoor niet afschrikken.

H. van Berkestijn

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie