Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. ADHD; een modieuze diagnose? ADHD bij kind...
Boekbespreking

ADHD; een modieuze diagnose? ADHD bij kinderen

J.K. Buitelaar
PS-206

toelichting We spreken van aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (adhd) als een hardnekkig patroon van druk en impulsief gedrag en concentratieproblemen de aanpassing van een kind aan de omgeving belemmert en/of tot disfunctioneren leidt thuis, op school of in de omgang met leeftijdsgenootjes. Het is niet altijd eenvoudig adhd strak af te grenzen van druk en ongeconcentreerd gedrag dat hoort bij de normale ontwikkeling of bij bijzondere omstandigheden als ziekte en stress. Maar dit wil nog niet zeggen dat adhd slechts een etiket of een sociaal stigma is voor kinderen die lastig zijn, die niet in onze maatschappij passen of in wie ouders en leerkrachten geen tijd en energie willen investeren om ze structuur en ondersteuning te bieden, zoals critici lichtzinnig beweren. Er bestaan geen biologische of psychologische testen om bij een individueel kind met voldoende precisie adhd vast te stellen. De diagnose moet dus gesteld worden met het ‘handwerk’ van de clinicus, dat is het interview met ouders en kind waarin symptomen nauwkeurig worden uitgevraagd, observatie van het kind, en dit bij voorkeur ondersteund door systematische scores van het gedrag van het kind op  vragenlijsten, ingevuld door ouders en leerkrachten.
leerdoel
Op groepsniveau worden bij kinderen met adhd allerlei afwijkingen gevonden aan de hersenen en ook afwijkingen bij genetisch onderzoek. In de behandeling zijn de kernelementen psycho-educatie, medicatie en gedragstherapie. Er zijn allerlei nieuwe behandelingen in ontwikkeling, zoals cognitieve training, neurofeedback en dieetinterventies. Deze publiekssessie geeft hierin meer inzicht.

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie