Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Stijlen van leidinggeven bij supervisie en...
Boekbespreking

Stijlen van leidinggeven bij supervisie en mentorschap van aios psychiatrie

M.G. Nijs
C-91

inhoud van de cursus De cursus is bedoeld voor psychiaters die belast zijn met het mentorschap of de supervisie van arts-assistenten in opleiding. De nadruk van deze cursus ligt op het verwerven van vaardigheden. Geoefend wordt in het opzetten van een op de persoon van de artsassistenten toegesneden leertraject. Vervolgens wordt, afhankelijk van het niveau van bekwaamheid van de arts-assistent, een stijl van leidinggeven gekozen en geoefend die het meest garant staat voor succes, het behalen van de leerdoelen van de arts-assistent.
Voorzichtig wordt hier gepoogd eindtermen te formuleren die richtinggevend zijn voor de opleiding. Het opleidinsplan herziening opleiding en onderwijs psychiatrie (hoop) en de profielschets psychiater van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) werden als uitgangspunt genomen. Aan de hand van de gestelde competenties, zoals beschreven in hoop, wordt in kaart gebracht wat de sterke en zwakke kanten zijn van de arts-assistent. Er wordt een in werkdoelen geoperationaliseerd opleidingstraject uitgezet, toegesneden op de persoon van de arts-assistent met als uiteindelijke doel dat de arts-assistent voldoet aan de eindtermen (competenties).
vorm Aan de hand van casuïstiek (psychiaters in opleiding die een verschillend competentieniveau bezitten) wordt geoefend met het inschatten van het competentieniveau en met verschillende stijlen van leidinggeven. De nadruk ligt op rollenspelen.
leerdoel De deelnemer kan:
- een sterkte-zwakteanalyse van de competenties van de arts-assistent maken;
- een expliciet leertraject voor de arts-assistent opstellen;
- verschillende stijlen van leidinggeven hanteren.

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie