Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Psychiaters en meditatie
Boekbespreking

Psychiaters en meditatie

G.H.G. Jongen, M. Schoffelen
C-86

inhoud van de cursus Een ‘boeddhistische’ manier van kijken is de laatste jaren in opkomst. Vooral onder de naam mindfulness heeft deze zienswijze vleugels gekregen in hulpverlenersland, in de ggz onder meer in de vorm van mindfulness-based cognitive therapy (mbct).
Het heeft iets van een hype. Dat wil overigens niet zeggen dat we het als beroepsgroep zo naast ons neer kunnen leggen. Daar zijn de therapeutische effecten die tot nu toe zijn vastgesteld te duidelijk voor.
Bij elke hype zijn er voor- en tegenstanders. Zo is er aan de ene kant veel enthousiasme over de therapeutische effecten van meditatie. Wetenschappelijk onderzoek toonde de preventieve werking van mindfulness bij depressies aan. Nieuw wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van mindfulness bij zeer uiteenlopende psychiatrische en niet-psychiatrische aandoeningen is veelbelovend. De evidence groeit. De kennis over het werkingsmechanisme neemt toe, onder meer door beeldvormende technieken.
Anderzijds is er veel scepsis en wordt meditatie veelal als zweverig en ‘alternatief’ gezien, met hooguit een placebo-effect. Ook wordt meditatie geassocieerd met religie en zou het in die zin strijdig zijn met een wetenschappelijke attitude.
De enige manier om persoonlijke kennis van meditatie te verwerven, is het zelf beoefenen ervan. In deze ervaringsmatige cursus is gelegenheid tot een verkenning om tot eerste plaatsbepaling of het eerste standpunt te komen, of om een standpunt aan te scherpen.
vorm Een eerste kennismaking met meditatie wordt vervolgd door theoretische toelichting en een gespreks- en discussieronde.
leerdoel Aan het eind van deze cursus heeft de deelnemer:
- meditatietechnische instructies gekregen;
- persoonlijk de bewustzijnseffecten van meditatie kunnen ervaren;
- een indruk van welke moeilijkheden zich kunnen voordoen bij het mediteren (ook de mogelijke negatieve gevolgen);
- kennis kunnen nemen van de achterliggende psychologie;
- met collega’s van gedachten kunnen wisselen over dit interessante en zeer actuele onderwerp. 

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie