Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Omgaan met suïcidaliteit; ervarend leren i...
Boekbespreking

Omgaan met suïcidaliteit; ervarend leren in risicotaxatie en behandeling

M.G. Nijs
C-85

inhoud van de cursus Het beoordelen van suïcidaliteit is binnen de psychiatrie vrijwel dagelijks werk. Het is dan ook opmerkelijk dat professionals vaak niet op een systematische manier een suïcide-risicotaxatie verrichten.
In deze cursus worden deelnemers uitgenodigd - conform de voorhanden zijnde (inter)nationale richtlijnen en literatuur - een suïcide-risicotaxatie protocollair in de praktijk te brengen. De nadruk ligt op het kunnen toepassen van de aangedragen kennis. Een professioneel acteur zal de rol spelen van een suïcidale patiënt in verschillende hoedanigheden. De deelnemers spelen de rol van therapeut. Het volstaat niet alleen de risico’s op suïcide te onderzoeken, men leert ook door gerichte interventies de risico’s te verminderen.
vorm De cursus bevat drie onderdelen, de nadruk ligt op het verwerven van klinische vaardigheden. In rollenspelen met als tegenspeler een professioneel acteur kan worden geoefend met de verkregen kennis.
- In deel I worden – na een korte inleiding waarin een kader wordt geboden – de deelnemers aan deze cursus uitgenodigd in rollenspelen te oefenen met het taxeren van suïciderisico’s, ze moeten ook in staat zijn tot het maken van een behandelplan.
- In deel II wordt een model gepresenteerd dat chronisch suïcidale patiënten (vaak bij  persoonlijkheidstoornissen) vaardigheden leert. In rollenspelen kunnen de deelnemers oefenen met het in praktijk brengen van dit model.
- In deel III wordt een model geïntroduceerd hoe om te gaan met ‘manipulatieve suïcidaliteit’. Ook deze methodiek wordt geoefend in simulatie met een acteur.
leerdoel De deelnemer:
- leert het systematisch verrichten van een risicotaxatie suïcidaliteit;
- neemt kennis van een model hoe hij om moet gaan met chronische suïcidaliteit en oefent met dit model;
- neemt kennis van een model hoe hij om moet gaan met het dreigen met suïcidaliteit en oefent met dit model.

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie