Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Cursus beïnvloeding, science and practice
Boekbespreking

Cursus beïnvloeding, science and practice

J.B.C. Mertens, M.W. Bos
C-74

inhoud van de cursus Vanuit de sociale psychologie is er veel kennis over hoe beïnvloeding plaats vindt. Het werk van R. Cialdini over social influence heeft ondertussen in het bedrijfsleven veel aandacht gekregen maar is in de geneeskunde nog weinig bekend. Kennis van de recente beïnvloedingsliteratuur geeft inzicht in gebruikte tactieken, bijvoorbeeld door industrie of verzekeraar, en dit inzicht kan de arts wapenen tegen verkeerde invloeden. Aan de andere kant biedt kennis over beïnvloeding concrete aanknopingspunten om in de spreekkamer het behandelcontact en behandelresultaat te verbeteren. Kennis en inzicht over beïnvloeding stelt de arts in staat beter contact te leggen met patiënten, de behandeling beter te ‘verkopen’, waardoor maximalisering van het ‘placebo-effect’ en verbetering van de behandeltrouw van patiënten ontstaat.
De cursus beoogt de deelnemer up-to-date te brengen met de  recente beïnvloedingsliteratuur. De verschillende beïnvloedingstactieken zullen worden besproken. Daarnaast worden recente inzichten uit neurobiologisch onderzoek over aandacht en perceptie besproken die de inzichten uit het werk van Cialdini ondersteunen.
Door middel van uitwisselen van  praktijkvoorbeelden worden de beïnvloedingsstrategieën inzichtelijk gemaakt. De deelnemer leert op welke wijze hij beïnvloed wordt en hoe hij effectief kan beïnvloeden.
vorm Interactief onderwijs; na een inleiding worden aan de hand van praktijkvoorbeelden van deelnemers de beïnvloedingstechnieken inzichtelijk gemaakt.
leerdoel Aan het einde van de cursus is de deelnemer in staat toegepaste beïnvloedingstechnieken te herkennen en kan hij enige technieken in de praktijk toepassen, met name in het contact met patiënten (en anderen).

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie