Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. De plaats van de cognitieve ontwikkeling i...
Oorspronkelijk artikel

De plaats van de cognitieve ontwikkeling in de kinderpsychiatrische behandeling

F. Verheij, E.C. van Doorn

In dit decennium lijkt er binnen het vakgebied kinder- en jeugdpsychiatrie een verbreding wat betreft de gerichtheid op te treden. Naast emotionele en sociale ontwikkelingsaspecten nemen in onderzoek en praktijk biologische en cognitieve aspecten toenemend een gelijkwaardiger plaats in. Het cognitief-structurele ontwikkelingsmodel, zoals dat door Piaget ontwikkeld is, is _ en dit wordt helaas te weinig onderkend _ een theoriemodel dat goed bruikbaar is naast een psychodynamisch theoretisch kader. Het cognitief-structurele ontwikkelingsmodel biedt voor de individuele kinderpsychiatrische patiënt de mogelijkheid om diens cognitieve ontwikkeling langs meerdere lijnen te analyseren. In dit artikel werden een tweetal wijzen besproken waarop een differentiatie kan plaatsvinden. Gecombineerd met een psychodynamisch theoriemodel biedt het cognitief-structurele model de mogelijkheid om in een samenhang biologische, cognitieve, emotionele en sociale ontwikkelingsaspecten te beschouwen. Zowel wat betreft de diagnostiek als wat betreft de behandelingsdoelstellingen biedt zo'n samengestelde beschouwing mogelijkheden. Op welke wijze dit bij diverse kinderpsychiatrische ziektebeelden leidt tot praktische vraagstellingen, wordt in het kort geïllustreerd.

Dit artikel beoogt, gericht op de kinderpsychiatrische praktijk, een theoretische inleiding tot een denken te zijn, waarbinnen psychodynamische en cognitief-structurele aspecten samengaan. In eerdere en volgende publicaties tracht(t)en wij dit geïntegreerde denken toe te passen op de diverse kinderpsychiatrische ziektebeelden (o.a. Van Doorn, Verheij 1988, 1989).

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie