Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Ervaringsgericht leren; de meerwaarde van ...
Boekbespreking

Ervaringsgericht leren; de meerwaarde van dramatherapie en dialectische gedragstherapie bij de behandeling van bps

G. Tuynder, R. Florussen, B. Lepage
W-99

inhoud van de workshop Patiënten met een borderlinepersoonlijkheidsstoornis (bps) vormen een moeilijk te behandelen groep patiënten. Dialectische gedragstherapie (dgt) is een effectieve ambulante behandeling met relevante verbeteringen op het gebied van suïcidepogingen en automutilatie, hospitalisatie en therapietrouw (Lineham 2002). Door dramatherapie in dgt te integreren wordt het leereffect van dgt verder geoptimaliseerd. De generalisatie van geleerde vaardigheden naar de eigen leefsituatie is bij deze populatie veelal een groot struikelblok. Dramatherapie geïntegreerd in de dgt-vaardigheidsgroep schept een extra mogelijkheid om ervaringsgericht te werken in een validerende omgeving (Smeijsters 2008, de Laat 2005). Inzicht en begrip zijn onvoldoende om tot verandering te komen. In de directe ervaring van het al spelend handelen tijdens dramatherapie worden cliënten zich bewust van oude automatismen en leren ze nieuwe vaardigheden zich eigen te maken. Vanuit neurobiologisch perspectief rond de (verstoorde) ontwikkeling van de persoonlijkheid (Damasio 2003, van der Hart e.a. 2006) onderbouwen we enkele hypotheses die de keuze voor deze benadering verantwoorden. Aan de hand van effectmetingen van n = 1-studies worden resultaten van onze aanpak getoond.
vorm Ervaringsgericht leren; theoretische informatie afgewisseld met actieve participatie.
leerdoelen Aan het einde van de sessie wordt de deelnemer geacht meer inzicht in en kennis te hebben van ervaringsgericht leren, integratie van dramatherapie en dgt, en de onderliggende neurobiologische hypotheses voor de meerwaarde van ervaringsgericht leren.

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie