Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Diagnostiek en zin. Een filosofisch perspe...
Boekbespreking

Diagnostiek en zin. Een filosofisch perspectief op de psychiatrische praktijk

G. Meynen, W. Van Tilburg
W-91

inhoud van de workshop Tijdens de workshop zullen de deelnemers inzicht krijgen in de relatie tussen diagnostiek en zingeving. De achtergrond van de workshop is dat men bij zingeving vaak denkt aan iets spiritueels. Maar dat is slechts een vorm van zingeving. Voor de filosoof is zingeving een gewone menselijke bezigheid, die erop neerkomt dat elk mens voortdurend bezig is betekenis te geven; een bezigheid die bepaalt hoe mensen zichzelf en hun leefwereld ervaren. Daar- bij is belangrijk dat het proces van zingeving bij een psychiatrische stoornis ook (ernstig) verstoord kan raken. Hoe maak je het onderscheid tussen wat bij de cliënt 'zelf' hoort als zingeving, en wat bij een stoornis, en hoe betrek je dat in een behandeling op elkaar? Binnen de filosofie van de psychiatrie is dit een centrale kwestie. Een van de manieren om een psychiatrische stoornis te definiëren is als een probleem van de zingeving/betekenisverlening. Aan de hand van een drietal casussen wordt nagegaan in hoeverre (een verstoorde) betekenisverlening inderdaad een rol speelt bij diagnostiek, en daarmee bij behandeling en herstel. Binnen de workshop ligt de nadruk op het bediscussiëren van de casuïstiek.
vorm Inleiding (30 minuten, met vragen) over zingeving en betekenisverlening in de filosofie en over de relatie tussen zingeving en psychiatrische stoornis. Daarna volgt discussie aan de hand van drie casussen (60 minuten). Hierbij wordt hetgeen tijdens de inleiding is besproken toegepast.
leerdoelen Aan het einde van de sessie wordt de deelnemer geacht meer inzicht te hebben in de relatie tussen diagnostiek en zin.

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie