Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Mindfulness, aandachtsgerichte cognitieve ...
Boekbespreking

Mindfulness, aandachtsgerichte cognitieve therapie

A.M. Van Den Berg
C-74

inhoud van de cursus Mindfulness is een veelbelovende preventieve strategie in het herkennen, hanteren en verminderen van stressreacties en psychiatrische aandoeningen zoals recidiverende depressies en angststoornissen. Mindfulness of aandachttraining werd ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn in het Massachusetts Medical Center in de Verenigde Staten. Hij combineerde boeddhistische meditatiemethodes met westerse psycho-educatie en ontwikkelde zo het mindfulness based stress reduction-programma, waarmee hij vanaf 1979 patiënten met chronische aandoeningen behandeld heeft. Het effect van deze achtweekse training was dat de klachten van pijn of angst verminderden en ook minder snel terugkeerden, waarmee de kwaliteit van hun leven ondanks de resterende klachten verbeterde. Mindfulness wordt momenteel al uitgebreid toegepast in de behandeling van chronische pijn, somatoforme stoornissen, borderlinepersoonlijkheidsstoornis (Linehan 1993), angststoornissen (Hayes 1999) en recidiverende depressie (Segal e.a. 2000). Er is onderzoek gaande of en hoe mindfulness ook voor andere doelgroepen zoals patiënten met eetstoornissen en adhd van betekenis kan zijn in de behandeling. Een mindfulness-training geeft patiënten handvatten vroege symptomen sneller en beter te herkennen en daarop adequate acties te ondernemen. De theoretische achtergronden, de werkzame factoren en de opzet van een aandachttraining zullen aan de orde komen. Ook zullen een aantal resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar de werkzaamheid van mindfulness gepresenteerd worden.
vorm Het eerste gedeelte zal een theoretische inleiding zijn. Vervolgens zullen we uitgebreid oefenen met de verschillende meditatievormen, zoals deze in de training voorkomen. Zowel de persoonlijke ervaringen hiermee als de relevantie voor patiënten zullen interactief besproken worden.
leerdoelen Kennis verwerven over mindfulness-benaderingen en de werkzame factoren daarvan in behandelingen. Ervaren wat meditatieoefeningen voor u en uw patiënten kunnen betekenen. Aan het einde van de sessie heeft u ervaren hoe het richten van uw aandacht de ervaring beïnvloedt, hoe u uw automatische gedachtepatronen kunt herkennen en hoe aandacht voor lichamelijke gewaarwordingen deze kan veranderen en zo uw stemming en welzijn kan beïnvloeden.

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie