Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Kwaliteitsindicatoren: meten is weten, maa...
Boekbespreking

Kwaliteitsindicatoren: meten is weten, maar wat meten we dan?

M.M.M. Janssen
OP-159

achtergrond De laatste jaren is men in de geestelijke gezondheidszorg bezig om op systematische wijze inzicht te krijgen in de kwaliteit van de zorg met behulp van één set vergelijkbare informatie. Het routinematig verzamelen van gegevens bij deze zogenoemde prestatie- of kwaliteitsindicatoren is inmiddels verplicht gesteld voor instellingen. Deze indicatoren moeten meten wat van belang is voor de kwaliteit van zorg en dat op een wetenschappelijk verantwoorde manier doen. Ook de toepasbaarheid van de metingen is belangrijk voor een goede set indicatoren, want het betreft metingen die op grote schaal herhaaldelijk moeten worden uitgevoerd.
doel In dit onderzoek dat eind 2008 van start ging en gesteund wordt door de nvvp willen wij komen tot een bruikbare subset van prestatieindicatoren voor de kinder- en jeugdpsychiatrie. Zowel de inhoudelijke relevantie als de toepasbaarheid van indicatoren zullen aan bod komen.
methoden Allereerst vragen wij een groep deskundigen welke prestatie-indicatoren valide zijn voor de kinder- en jeugdpsychiatrie, uitgaande van de bestaande algemene lijst van indicatoren voor de ggz (het 'blauwe boekje'). Vervolgens zal een pilotstudie uitgevoerd worden bij een beperkt aantal patiënten en behandelaars om te bepalen welke meetprocedures nodig zijn en hoe de uitvoerbaarheid hiervan is. Ten slotte willen we exploreren hoe kinderen, ouders en behandelaars in de kinder- en jeugdpsychiatrie het gebruik van de prestatie-indicatoren ervaren.
resultaten De eerste resultaten van dit onderzoek zullen gepresenteerd worden.
conclusie Bij nadere bestudering van de basisset prestatie-indicatoren ggz ('het blauwe boekje'), lijken nogal wat indicatoren niet geschikt te zijn voor gebruik in de kinder- en jeugdpsychiatrische setting. In de kinder- en jeugdpsychiatrie is de aangemelde patiënt (0-18 jaar) nog niet altijd in staat om zelf informatie te geven en moeten we het ook vooral hebben van informatie van anderen die om het kind aanwezig zijn. Daarnaast is een aantal van de in de basisset gebruikte vragenlijsten niet (aangetoond) valide voor gebruik bij kinderen en jeugdigen.

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie