Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Verschillen in premorbide schoolprestaties...
Boekbespreking

Verschillen in premorbide schoolprestaties bij de bipolaire stoornis en schizofrenie: een tweelingonderzoek

R. Vonk, A.C. Van Der Schot, C.J. Van Oel, W.A. Nolen, R.S. Kahn
po-55
achtergrond Een verlaagd premorbide iq en verminderde schoolprestaties zijn wel geassocieerd met schizofrenie, maar niet met de bipolaire stoornis. In tweelingparen met schizofrenie vond divergentie in schoolprestaties op 12- jarige leeftijd plaats, 7,5 jaar eerder dan bij gezonde controletweelingen. Divergentie trad voornamelijk op door achterblijven van de tweelinghelft die later schizofrenie ontwikkelde. Verminderde schoolprestaties kunnen beschouwd worden als eerste tekenen van kwetsbaarheid voor schizofrenie.
doel Te onderzoeken in hoeverre een achteruitgang in schoolprestaties ook een risicofactor is voor de bipolaire stoornis.
methode Informatie werd verzameld over divergentie in schoolprestaties van 53 tweelingparen met een bipolaire stoornis en 42 gezonde controletweelingparen.
resultaten Divergentie in schoolprestaties vond bij de tweelingen met een bipolaire stoornis op 13,6-jarige leeftijd plaats, 6 jaar eerder dan bij de gezonde controletweelingen. In de discordante tweelingparen vond de divergentie in schoolprestaties bij 44% plaats door achterblijven van de tweelinghelft met een bipolaire stoornis en bij 56% door achterblijven van de niet-bipolaire tweelinghelft.
conclusie De bipolaire stoornis laat, in contrast met schizofrenie, voorafgaande aan het optreden van de ziekte geen achteruitgang zien in cognitief functioneren wat betreft schoolprestaties.

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie