Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Anxiety-based school refusal in adolescenc...
Boekbespreking

Anxiety-based school refusal in adolescence: developmentally-tailored cognitive-behavioural intervention

D. Heyne, F. Sauter, M. Maric, R. Van Hout, P.M. Westenberg, P.D.A. Treffers, B.M. Van Widenfelt, B.M. Siebelink
po-36
School refusal during the adolescent years appears to be more severe than in childhood. While there is support for the efficacy of cognitive-behavioural therapy (cbt) in the treatment of school refusal generally, adolescents are clearly less responsive to currently available versions of cbt for school refusal,relative to younger children. As a response to the discouraging research findings related to treatments for adolescents, and in view of the paucity of reports on adolescent-tailored cbt for school refusal, we argue that it is important to design, implement, and evaluate an adolescent-focused program for school refusal. In this presentation we review an adolescent-tailored cognitive-behavioural approach for anxiety-based school refusal and a method to research its efficacy. Adolescents and their parents will be randomly allocated to a cbt condition or to a supportive psychotherapy condition. Treatment is offered individually, and a treatment algorithm is used to guide the selection of and emphasis upon the various treatment modules. In addition to measurement of treatment efficacy (e.g., school attendance; self-report and other-report of internalizing behaviour; diagnostic status), measurement of moderating factors (e.g., developmental level; ethnicity) and mediating factors (e.g., adolescent self-efficacy) will shed light on for whom, and how this developmentallytailored intervention may be most beneficial.

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie