Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Richtlijnen voor auteurs Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 7 / 2022 Jaargang 64
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    7 / 2022

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Een analyse van advertenties voor psychofa...
Korte bijdrage

Een analyse van advertenties voor psychofarmaca in het Tijdschrift voor Psychiatrie

W. Vandereycken

achtergrond De farmaceutische industrie kan door haar marketing van psychofarmaca invloed hebben op de praktijkvoering van psychiaters.
doel Nagaan welk beeld van de psychiatrie weerspiegeld wordt in de advertenties voor psychofarmaca.
methode Kwantitatieve en inhoudelijke analyse van de advertenties voor psychofarmaca in het Tijdschrift voor Psychiatrie van 1999 tot 2006.
resultaten Gemiddeld 6% van het aantal bladzijden werd jaarlijks besteed aan advertenties voor psychofarmaca. De omvang van deze advertenties wisselde over de jaren met een sterke daling tussen 2002 en 2004. Voor 2002 waren advertenties voor antidepressiva in de meerderheid, nadien die voor antipsychotica. Bij illustraties voor antidepressiva werd in drie vierde van de gevallen een vrouw getoond en het omgekeerde beeld is te vinden in advertenties voor antipsychotica. De advertenties waren globaal vooral 'emotioneel' getint en er werd opvallend weinig gebruikgemaakt van wetenschappelijke informatie.
conclusie De advertenties voor psychofarmaca verspreiden een stereotiep beeld van depressieve vrouwen en psychotische mannen. De farmaceutische industrie appelleert in advertenties vooral aan emotionele reacties en steunt weinig op wetenschappelijke argumenten. Men kan zich afvragen of redacties van vakbladen geen kritischer houding zouden moeten aannemen tegenover dit soort advertenties.

 

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
p/a Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie
Postbus 20062
3502 LB Utrecht
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2022 Tijdschrift voor Psychiatrie