Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 1 / 2023 Jaargang 65
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    1 / 2023

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. De waardering van leertherapie door psychi...
Oorspronkelijk artikel

De waardering van leertherapie door psychiaters in opleiding in Amsterdam

G.M.G.A. Piras, B.W. van de Kar, A. Oostindiër

achtergrond In de opleiding tot psychiater in Nederland is, in tegenstelling tot in andere landen, vijftig uur leertherapie verplicht. In 1994 publiceerden Trijsburg e.a. de resultaten van een enquête uitgevoerd onder psychiaters, psychologen en overigen in opleiding tot psychotherapeut.
doel Het beschrijven van de kenmerken van leertherapie en de waardering daarvan door artsen in opleiding tot psychiater (aios-en psychiatrie) in Amsterdam in 2003.
methode Een afgeslankte vorm van de enquête van Trijsburg e.a. werd voorgelegd aan de artsen in opleiding tot psychiater in Amsterdam. De Utrechtse Burn-out Schaal werd bijgevoegd. '
resultaten Leertherapie werd hoog gewaardeerd, maar leertherapeuten waren meer overtuigd van de positieve effecten van leertherapie dan de assistenten zelf. Er werden weinig negatieve aspecten aangegeven. De aios-en psychiatrie vonden leertherapie geen essentieel vereiste in de opleiding tot psychiater. Tweederde van de aios-en psychiatrie in Amsterdam in 2003 was vrouw, een belangrijke toename ten opzichte van 1994. De werkbelasting van deze aios-en psychiatrie was conform de gemiddelde belasting in de gezondheidszorg.
conclusie Vanwege het positieve oordeel over verplichte leertherapie van aios-en psychiatrie in Amsterdam, lijkt er geen dwingende reden te zijn om leertherapie af te schaffen, ondanks het feit dat het effect van leertherapie nooit aangetoond is.

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
p/a Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie
Postbus 20062
3502 LB Utrecht
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2023 Tijdschrift voor Psychiatrie