Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Richtlijnen voor auteurs Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 7 / 2022 Jaargang 64
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    7 / 2022

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Kennisontwikkeling in de klinische psychi...
Proefschriftartikel

Kennisontwikkeling in de klinische psychiatrie: leren van elektronische patiëntendossiers

V.J. Menger, M.R. Spruit, F.E. Scheepers

Achtergrond Vandaag de dag leggen vrijwel alle psychiatrische zorginstellingen informatie rondom de zorg die zij leveren vast in een elektronisch patiëntendossier (EPD). Door deze zorgdata met innovatieve en geavanceerde technieken te analyseren kunnen ze in de nabije toekomst een belangrijke bron van nieuwe kennis zijn, en daarmee bijdragen aan verbetering van psychiatrische zorg.
Doel Onderzoeken op welke manier data uit EPD’s relevante kennis en inzichten kunnen opleveren voor de psychiatrische zorg.
Methode We beschrijven oplossingen die wij ontwierpen voor enkele technische, organisatorische en ethische vraagstukken rondom het ontsluiten van zorgdata. Daarna analyseren we de verkregen zorgdata uit EPD’s met technieken uit de knowledge discovery, het proces waarbij nieuwe en bruikbare informatie uit data wordt geëxtraheerd. We gebruiken onder meer datavisualisatie, machine learning en natural language processing om te demonstreren wat voor soort resultaten te behalen zijn.
Resultaten Onze aanpak toont aan dat het mogelijk is om in samenwerking met behandelaars en patiënten nieuwe en interessante inzichten te genereren die op geaggregeerd niveau verscholen zitten in EPD’s. In het bijzonder laten we zien hoe het risico op agressief gedrag van patiënten tijdens opname effectief en nauwkeurig ingeschat kan worden aan de hand van klinische tekst in het EPD.
Conclusie Als men aandacht besteedt aan enkele belangrijke vraagstukken rondom het analyseren van EPD’s, is leren van data uit EPD’s een nieuwe en interessante benadering met duidelijke potentie voor het verbeteren van de psychiatrische zorg.

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
p/a Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie
Postbus 20062
3502 LB Utrecht
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2022 Tijdschrift voor Psychiatrie