Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Hoe ouders en hulpverleners een diagnose a...
Proefschriftartikel

Hoe ouders en hulpverleners een diagnose autismespectrumstoornis van een jong kind ervaren: een klinisch-ethische studie

D. Jacobs, J. Steyaert, K. Dierickx, K. Hens

achtergrond Na tientallen jaren van onderzoek en klinische ervaring is duidelijk dat de autismespectrumstoornis (ass) heterogeen is in al haar aspecten, zoals fenotype en etiologie. Hoe kunnen we deze heterogene bevindingen over ass vertalen in informatie die bruikbaar en betekenisvol is voor ouders en clinici?
doel Aanbevelingen formuleren voor de klinische zorg voor jonge kinderen met ass.
methode We onderzochten met diepte-interviews hoe ouders (11 moeders en 6 vaders van 11 kinderen) en artsen (n = 16) een ass-diagnose bij een jong kind ervaren. De interviews werden in Nvivo 11 geanalyseerd volgens de richtlijnen van interpretatieve fenomenologische analyse.
resultaten De geïnterviewde ouders en artsen bleken evenveel belang te hechten aan psychorelationele als aan handelingsgerichte implicaties van een ass-diagnose. Een jaar nadat bij hun kind de diagnose ass gesteld werd, bracht een zekere ontnuchtering over deze implicaties de ouders tot een pragmatisch begrip van de diagnose.
conclusie Zowel voor clinici als beleidsmakers bieden de resultaten handvatten voor de klinische praktijk voor jonge kinderen met ass. Een ass-diagnose blijkt op zich ouders en clinici beperkt te helpen. Wel kan deze zinvol zijn bij een hulpvraaggericht diagnostisch proces dat gebaseerd is op een communicatiemodel van gedeelde besluitvorming en waarbij een descriptief profiel van het kind opgemaakt wordt dat bruikbaar is in het verdere hulpverleningstraject.

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie