Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Sociaal? Vaardig! Hoe stimuleer je de acht...
Boekbespreking

Sociaal? Vaardig! Hoe stimuleer je de acht belangrijkste sociaal-emotionele vaardigheden van je kind?

Steven Pont
Hogrefe Uitgevers bv, Amsterdam 2013 144 pagina’s, isbn 978-90-797-2969-2, € 17,95

Dit boek is in eerste instantie voor ouders geschreven. De auteur beoogt ouders te bereiken die soms wat meer willen weten over de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en daar wat bewuster mee om willen gaan. In die zin voldoet het boek aan deze doelstelling. Het is echter moeilijk uit te maken voor welk type ouders (vanuit hulpverlenervisie) een dergelijk boek een meerwaarde zou kunnen bieden.

Het boek heeft een erg mooie lay-out (foto’s, kaders, figuren, beschreven casuïstiek en tabellen). Het is echter opletten dat door deze overstructurering de lezer de rode draad door het boek en/of hoofdstuk niet kwijtraakt. De schrijfwijze van de auteur leunt zo nu en dan aan bij zijn herkenbare columnstijl. Het is ergens jammer dat hij deze stijl niet consequent lijkt door te trekken in heel het boek.

Het is een boek waarin veel informatie rond sociaal-emotioneel functioneren kort en overzichtelijk wordt weergegeven, maar waarbij het zo nu en dan eerder ontbreekt aan diepgang aangaande de aangehaalde onderwerpen of voorbeelden. Hoewel dit laatste een interpretatie is die afhankelijk zal zijn vanuit de verschillende oogpunten of doelen die lezers hebben wanneer ze dit boek ter handen nemen.

 

Er is vaak sprake van veralgemenisering van bepaalde thema’s met weinig nuancering over psychopathologische processen. Verstoorde ontwikkeling die een invloed kan hebben of heeft op het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen komt slechts oppervlakkig aan bod. Het boek is echter ook niet vanuit die doelstelling geschreven. De vraag is of het boek een plaats verdient in het Tijdschrift voor Psychiatrie . Hiervoor lijkt het onvoldoende relevant te zijn binnen de doelpopulaties waarmee men werkt binnen een kinderpsychiatrische hulpverleningssetting.

Het nog verder uitdiepen van de reeds aangehaalde thema’s, met oog voor psychopathologische processen, en het verder doortrekken van de luchtige en persoonlijke stijl van de auteur kunnen volgens mij een meerwaarde zijn bij een eventueel vervolg of herdruk.

Aangezien de auteur elk hoofdstuk start met een citaat (een leuk detail), lijkt het me geheel conform stijl mooi om af te sluiten met de volgende quote:

 

‘It is well to read everything of something, and something of everything.’

(Joseph Brodsky)

 

S. Wilson

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie