Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    New articles Current issue Previous issues Themanummers
    Over het tijdschrift Redactie Meetinstrumenten Abonnementen Richtlijnen voor auteurs Colofon Adverteren
    Current issue
    Nummer 6 / 2022 Jaargang 64
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    6 / 2022

    Current issue
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Parental experiences of distance schooling...
Psychiatry and COVID-19

Parental experiences of distance schooling during the COVID-19 pandemic: Effects on children with and without mental health problems

A.I. Staff, A.B.M. Fuermaier, B.J. van den Hoofdakker, M. Luman, L.B. Thorell, T.J. Dekkers

Background In some lockdowns during the COVID-19 pandemic in 2020 and 2021, schools were closed and children attended distance learning.

Aim To investigate parental experiences of the effects of distance learning on the wellbeing of child and parent(s), and whether this differed between children with and without mental health problems and their parents.

Method Parents of children with (n = 192) and without (n = 271) mental health problems reported their experiences with distance learning. We investigated whether experiences differed between groups of parents, and whether experiences were influenced by characteristics of parents.

Results Parents of children with mental health problems reported the quality of distance learning and the ability of their child to participate as lower relative to other parents. These differences increased when parents themselves were in higher need of support. General experiences and the levels of stress reported by parents did not differ between

groups. Parents reported an increase in their child’s digital media use, particularly for children with mental health problems.

Conclusion Children with mental health problems seem more negatively affected by distance learning, especially when parents have problems themselves. These findings are in line with multiple recent studies and argue for minimizing distance learning.

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Authors

Anouck I. Staff, psycholoog/promovendus en docent, Kinderpraktijk, Vrije Universiteit, Amsterdam. Anselm B.M. Fuermaier, universitair hoofddocent, afd. Klinische & Ontwikkelingsneuropsychologie, Rijksuniversiteit Groningen. Barbara J. van den Hoofdakker, klinisch psycholoog/cognitief gedragstherapeut en onderzoeker, Accare Child Study Center, Groningen. Marjolein Luman, universitair hoofddocent en hoofd sectie Klinische neuropsychologie, Vrije Universiteit, Amsterdam. Lisa B. Thorell, senior lecturer, Karolinksa Institutet, Stockholm, Zweden. Tycho J. Dekkers, universitair docent/GZ-psycholoog, Accare Child Study Center, Groningen. Correspondentie Tycho J. Dekkers (t.dekkers@accare.nl). Geen strijdige belangen meegedeeld.
Published by the Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie on behalf of the Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie and the Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
p/a Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie
Postbus 20062
3502 LB Utrecht
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2022 Tijdschrift voor Psychiatrie