Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 2016/9
  3. Leren lijden
Boekbespreking

Leren lijden

Martin Appelo
Vorig artikel Volgend artikel
Boom, Amsterdam 2015 160 pagina’s, isbn 978-90-895-3942-7, € 17,50

‘Dat kennis het lijden verzacht, heb ik altijd een nogal naïef idee gevonden’, schrijft Yannick Dangre in zijn recente roman De idioot en de tederheid. Leren lijden, kan dat dan (nog) wel? Appelo breekt hiervoor een merkwaardige lans.

In het eerste deel komt de auteur tot een definitie van lijden, wendbaar en bruikbaar voor de omgang ermee. Tevens onderscheidt hij een aantal vormen van lijden. Er is verzadigd lijden (teveel van het goede of het kwaad); er is essentieel lijden (iets proberen te bereiken, maar er niet in slagen) en er is existentieel lijden (zich verloren voelen, geen houvast hebben). Filosofisch beschrijft de auteur twee grote stromingen over het lijden. Enerzijds is er het essentialisme of ietsisme: lijden onder het gemis van de essentie, het ware. Anderzijds is er het existentialisme of nietsisme: lijden onder het gebrek aan houvast en angst voor het grote niets. Dit alles klinkt misschien zwaar op de hand, maar de auteur weet filosofie en psychologie van het lijden helder te verwoorden.

Dit geldt ook voor het tweede deel van het boek, namelijk hoe omgaan met lijden? Hoe ‘vriend’ worden van het lijden? Dit is het uiteindelijke doel van dit boek. Oosters en westers denken vormen de basis om handvatten aan te wenden en ze te oefenen. Het belang van metaforen (die van de draaikolk is treffend), de onmogelijkheid van het samen lijden (‘het wezenlijke lijden doe je alleen’) en lijdregels (er zijn er vier) zijn de leidraden (of lijd-raden) voor de praktische omgang met lijden. Hoe kan je niet-effectief lijden in effectief lijden omzetten? Naargelang de verschillende vormen van lijden is er de mogelijkheid van prikkelen, functioneel vermijden en accepteren of berusten.

Zijn theoretisch uitgangspunt is dat van de westerse leertheorie die filosofisch haar oorsprong in het stoïcisme vindt. De inspiratie vanuit het existentialisme en vooral het boeddhisme is nodig om de leertheorie te overstijgen in een zinvol verhaal over lijden en de omgang ermee. Het feit dat het stoïcisme de filosofische basis van cognitieve gedragstherapie vormt, speelt een rol in de vaststelling dat enkel deze stoïcijnse weg tot verwerken van lijden aan bod komt. Wat natuurlijk het goed recht van de auteur is, maar situering tegenover andere benaderingen zou welkom geweest zijn.

Al bij al dit is een merkwaardige apologie van Appelo.

M. Calmeyn, psychiater-psychoanalyticus, Zedelgem

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2016/9
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie