Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 2009/12
  3. Protocollaire behandelingen voor kinderen ...
Boekbespreking

Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten

Braet, C., & Bögels, S. (Red.)
Vorig artikel Volgend artikel
Uitgeverij Boom, Amsterdam 2008 561 pagina's, ISBN 978-90-8506-447-3, € 69,50

In het boek worden een diagnostisch protocol en 21 behandelingsprotocollen voor kinderen en/ of adolescenten beschreven. De beschreven interventies zijn vooral van cognitief-gedragstherapeutische aard. Elk hoofdstuk is volgens eenzelfde stramien opgebouwd. Na een inleiding komen relevante bevindingen uit onderzoek aan bod, gevolgd door een beschrijving van het noodzakelijk assessment, de rationale van de behandeling en een uitgewerkt behandelingsprotocol. Er is ook systematisch aandacht voor contextuele factoren en evaluatie. Alhoewel auteurs telkens verwijzen naar de wetenschappelijke onderbouwing, is deze soms beperkt en eerder selectief. De auteurs zijn erin geslaagd een duidelijk overzicht te publiceren met een logische opbouw. De grote hoeveelheid tekst wordt hier en daar onderbroken door overzichtsboxen en werkbladen. Het boek wordt samen met een cd-rom geleverd, waarop men een aantal bijlagen uit het boek kan terugvinden, zoals werkschema's, dagboekmethoden, checklists, probleeminventarisaties, beloningssystemen en informatiegegevens. Het boek is geenszins een letterlijk te volgen handleiding, maar biedt een leidraad voor een gestructureerd behandelingsprotocol. Het is helder geschreven en biedt therapeuten met minder ervaring met een bepaalde psychische aandoening de mogelijkheid een gestandaardiseerde en geëvalueerde behandeling op te starten. Het boek biedt ook leer- en oefenmateriaal voor studenten die een opleiding volgen. Het is tevens interessant met het oog op eventuele verdere uitwerking van aangepaste protocollen en vergelijkend onderzoek. Voor de meer ervaren therapeut zal dit boek weinig nieuws brengen, maar is het wel een handig 'formularium'. De auteurs geven in hun eerste hoofdstuk duidelijke uitleg en informatie over de voor- en nadelen van het werken met protocollen: het 'dwingt ons na te denken'. Leren, doen en blijven nadenken zijn onmisbaar voor wie zich wenst te richten op de hulpverlening van kinderen en adolescenten met psychische aandoeningen. Dit boek helpt daarbij.

S. Wilson

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2009/12
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie