Leerboek neurowetenschappen voor de klinische psychiatrie
De kennis in de neurowetenschappen is in de afgelopen decennia exponentieel gegroeid. Een veelgehoord punt van kritiek is dat deze kennis maar moeizaam haar weg vindt naar de spreekkamer van de psychiater. Daarbij veronderstelt men soms dat de neurowetenschappen te specialistisch en uitgebreid zijn voor een psychiater om dit alles goed te kunnen overzien. Recent hebben opleiders in de Verenigde Staten het National Neuroscience Curriculum Initiative (nnci) gestart om neurowetenschappelijke kennis toegankelijk te maken voor artsen in opleiding tot psychiater. In het Nederlands taalgebied was er bij mijn weten, tot de verschijning van dit boek, echter geen toegankelijke bron.
Het doel van de auteurs van dit boek is om de klinisch werkende psychiater een fundament aan te bieden om ook de neurowetenschappelijke invalshoek te gebruiken bij zijn/haar werk. Het boek is ingedeeld in tien hoofdstukken, met een wisselend aantal subhoofdstukken, verdeeld over drie delen. In het eerste deel beschrijven auteurs basisprincipes uit de neurowetenschappen zoals neuroanatomie, plasticiteit en modulatoren. In het tweede deel komen methoden en technieken in de humane neurowetenschappen aan bod. In het derde deel beschrijven zij aan de hand van de Research Domain Criteria (rdoc) relevante neurowetenschappelijke achtergronden bij verschillende hersenfuncties en stoornissen.
B. Bus, psychiater, Boekel