Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    New articles Current issue Previous issues Special issues Book reviews
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Current issue
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Current issue
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Issue 2011/7
  3. Emotional Disorders: A Neurological, Psych...
Book review

Emotional Disorders: A Neurological, Psychopharmacological, and Educational Perspective

Feifer, S.G., & Rattan, G. (Red.)
Previous article Next article
W.W. Norton, London 2009 314 pagina’s, ISBN 978-0-9703337-5-9, £ 37,-

Dit boek heeft als primaire focus: kinderen met emotionele problemen op scholen. De auteurs geven in dit boek een overzicht vanuit neuropsychologisch, psychofarmacologisch en educatief perspectief van een aantal psychiatrische stoornissen, gedragsproblemen en emoties, met name angst– en stemmingsstoornissen, psychopathie, agressie en empathie. De doelgroepen voor dit boek zijn kinderpsychologen, schoolpsychologen en docenten psychopathologie.

De nadruk van het boek ligt sterk op neuropsychologische theorieën, deze beslaan de eerste vijf hoofdstukken van het boek en de relatie tussen neuropsychologische bevindingen, psychiatrische stoornissen en schoolprestaties. Ook wordt aandacht besteed aan de docenten zelf en hun problemen in de omgang met afwijkend gedrag van -kinderen.

Het hoofdstuk betreffende psychofarmacologische aspecten van vooral depressie is erg beknopt en biedt de (kinder)psychiater waarschijnlijk geen nieuwe informatie. De hoofdstukken betreffende angst- en stemmingsstoornissen bevatten basale informatie.

Het boek is helder geschreven en bevat uitstekende illustraties. De volwassenenpsychiater treft in dit boek echter niet veel nieuwe, voor hem of haar relevante, informatie aan en het lijkt dan ook voorbestemd voor de kinderpsychiater en kinderpsycholoog met behoefte aan een goed overzicht van de neuropsychologie waar het gaat om (school)kinderen.

Het geeft een aantal praktische handvatten in de omgang met kinderen met afwijkend gedrag op school. Ook kan het boek voor onderwijsdoeleinden gebruikt worden op hbo-niveau, hetgeen een belangrijk doel van de auteurs lijkt te zijn geweest.

L. Timmerman

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2011/7
Published by the Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie on behalf of the Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie and the Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie