Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    New articles Current issue Previous issues Special issues Book reviews
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Current issue
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Current issue
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Traumagerichte cognitieve gedragstherapie ...
Book review

Traumagerichte cognitieve gedragstherapie voor kinderen en adolescenten

R.J.L. Lindauer, R. Beer
W-148

inhoud van de workshop Kinderen maken in hun ontwikkeling vaak ingrijpende gebeurtenissen mee, zoals fysiek en seksueel geweld, ‘huiselijk’ geweld, verkeersongevallen, levensbedreigende ziekten, rampen, het overlijden van een ouder. De meeste kinderen ontwikkelen op basis van deze gebeurtenis geen klachten, maar 10-25% ontwikkelt traumaklachten. Het wel of niet ontwikkelen van klachten hangt onder meer samen met het ontwikkelingsniveau, de mate van weerbaarheid en het aanwezig zijn van externe hulpbronnen. Posttraumatische stressstoornis (ptss) of andere traumaklachten kunnen dan ontstaan.
De traumagerichte cognitieve gedragstherapie (tg-cgt) volgens het model van Cohen, Mannarino en Deblinger is een evidence-based traumabehandeling voor kinderen en ouders. tg-cgt bestaat uit verschillende modules: psycho-educatie, relaxatie, affectmodulatie, coping, traumaverhaal en in-vivo-mastery van trauma reminders. De ouders worden intensief bij de behandeling betrokken. Naast modules voor traumaklachten zijn er ook modules voor rouw.
Het doel van deze cursus is kennisname van de theoretische basisprincipes van tg-cgt en  kennismaking met de toepassing van de verschillende modules van het behandelprotocol.
vorm
In het eerste deel worden kort de theoretische basisprincipes van de tg-cgt toegelicht. In het tweede deel worden de verschillende modules binnen de behandeling uitvoerig besproken aan de hand van vignetten en videomateriaal. Ook worden er korte oefeningen gedaan met de cursisten.
leerdoel Kennisnemen van de basisprincipes van tg-cgt en de verschillende modules voor trauma- en rouwklachten.

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Published by the Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie on behalf of the Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie and the Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie