Value-based medicine
inhoud van de workshop In het
afgelopen decennium is de evidence-based medicine
(ebm) sterk in opkomst. ebm kent drie
belangrijke pijlers: 1. opstellen en gebruikmaken
van meetinstrumenten; 2. kritisch lezen van de
literatuur (critical appraisal of topics, cat's) en van
hieruit materiaal verzamelen voor 3. het opstellen
van richtlijnen. In richtlijnen is het weergeven
van beslisbomen steeds meer gebruik geworden.
In steeds meer opleidingen wordt ebm onderwezen.
Het Herziene Onderwijs en Opleidingsplan
Psychiatrie (hoop) is georganiseerd rondom het
verwerven van de zogenaamde kerncompetenties;
één hiervan is het competentiegebied 'wetenschap'
en er wordt van de aios psychiatrie verwacht
dat zij in staat zijn een cat te maken en aldus
wetenschappelijke literatuur te vertalen naar klinische
relevantie. Daarna is het echter ook van
belang (competentie 'communicatie') om deze
kennis goed over te brengen naar de betrokken
patiënt.
Met een besliskundige analyse kan tot structurering
van klinische problemen gekomen worden,
waarbij inzicht in de keuzemogelijkheden
vergroot wordt. Er wordt gewerkt met kansschattingen
en waardeoordelen welke een rol spelen bij
de besluitvorming. Er kan gekomen worden tot
een meer value-based medicine, waarbij ook de bijdrage
van een interventie aan de kwaliteit van
leven een duidelijke plek in de overwegingen
krijgt.
vorm In drie voordrachten wordt een
theoretisch overzicht gegeven over ebm, klinische
besliskunde en kwaliteit van leven. Er worden vignetten
gepresenteerd, waarna deelnemers
gevraagd wordt eigen casuïstiek in te brengen.
Besproken wordt hoe tot een stappenplan/beslisboom gekomen kan worden. Er wordt inzicht verschaft
in hoe deze informatie met de patiënt
besproken kan worden.
leerdoelen Aan het einde van de sessie
hebben de deelnemers kennis van de principes van
ebm, klinische besliskunde en kwaliteit van
leven, zijn zij in staat om een beslisboom op te stellen
en kennen zij valkuilen bij het communiceren
over kosten en baten van medisch handelen.