Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    New articles Current issue Previous issues Special issues Book reviews
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Current issue
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Current issue
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Effectieve feedback voor supervisor en aios
Book review

Effectieve feedback voor supervisor en aios

E. Vos, L.A. Boersma, H.L. Van
W-96

inhoud van de workshop Feedback is specifieke informatie over de vergelijking tussen een geobserveerde prestatie en een norm, die gegeven wordt met de bedoeling om een prestatie te verbeteren. Het geven van adequate feedback is niet vanzelfsprekend en dient benaderd te worden als een aan te leren vaardigheid. Uit wetenschappelijk onderzoek naar feedback in praktijksituaties is gebleken dat het een belangrijke bijdrage levert aan de competentieverbetering van de aios. Supervisoren die veel en vaak feedback geven, worden door aios hoog gewaardeerd. Er is echter ook gebleken dat het geven van feedback in de praktijk niet altijd adequaat wordt uitgevoerd. Angst de werkrelatie te verstoren en moeite hebben met het geven van kritiek spelen hierin vaak een rol. Dit geldt voor zowel supervisoren als voor aios. Het gevolg hiervan is dat de feedback regelmatig achterwege wordt gelaten of op een niet-constructieve manier gegeven wordt. In deze workshop komt aan de orde op welke wijze effectieve feedback het beste kan worden uitgevoerd en welke werkrelatie tussen supervisor en aios daarvoor nodig is. Het uitgangspunt is dat adequate feedback een van de krachtigste middelen is om competenties te verbeteren en de kwaliteit van de opleiding te optimaliseren.
vorm Ter inspiratie zal de workshop beginnen met enkele tv-fragmenten waarin feedback binnen de meester-gezelrelatie een belangrijke rol speelt. Vervolgens wordt de beschikbare evidence over de effectiviteit van het geven van feedback besproken. Vanuit de theorie over adequaat feedback geven zullen de voorwaarden voor een goede uitvoering de revue passeren. Tot slot zal de toepassing van de theorie aan de hand van videofragmenten uit de psychiatrische praktijk worden bediscussieerd. Dit zal worden besproken zowel vanuit het perspectief van de supervisor als dat de aios.
leerdoelen Aan het eind van de sessie heeft de deelnemer inzicht in het belang van goede feedback en handvatten om op een constructieve manier feedback te kunnen geven.

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Published by the Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie on behalf of the Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie and the Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie