Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    New articles Current issue Previous issues Special issues Book reviews
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Current issue
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Current issue
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Doelgericht communiceren in een behandeling
Book review

Doelgericht communiceren in een behandeling

T. Kuipers, B.M. Van Raaij
W-93

inhoud van de workshop De deelnemer maakt op een actieve manier kennis met de training interactievaardigheden. Deze training richt zich op het leren hanteren van de problemen in het contact en in de samenwerking tussen hulpverleners, psychiatrische cliënten en hun familie. Al tien jaar wordt deze training met succes gegeven aan hulpverleners en familieleden van cliënten met psychotische stoornissen en schizofrenie. De belangrijkste kwalitatieve bevindingen uit het onderzoek naar de effecten van de training 'Interactievaardigheden voor hulpverleners' (Grijpdonck e.a. 2007) zijn dat de coping en de arbeidssatisfactie van verpleegkundigen en de tevredenheid van cliënten toenemen. Dat betekent dat deze vaardigheden van belang zijn in termen van preventie van samenwerkingsproblemen in het kader van behandeling en de zorg. In 2007/2008 is het programma doorontwikkeld voor persoonlijkheidsstoornissen (cluster b), verslaving en autisme. Daarmee is er meer aandacht gekomen voor de impact van handicaps op de interactie die bij deze stoornissen voorkomen. Deze handicaps komen in de workshop aan de orde.
vorm Welke interactieproblemen komen de deelnemers tegen in de dagelijkse praktijk? Zij worden uitgenodigd 'Op de Mat' - een praktisch instrument om naar communicatie en samenwerking te kijken - om deze interactieproblemen uit te spelen.
leerdoelen Aan het eind van de sessie heeft de deelnemer meer inzicht in de invloed van handicaps op de interactie tussen cliënt en hulpverlener en meer zicht op de doelgerichtheid van de eigen communicatie. Bovendien heeft de deelnemer kennisgemaakt met de trainingsmethodiek.

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Published by the Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie on behalf of the Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie and the Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie