Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    New articles Current issue Previous issues Special issues Book reviews
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Current issue
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Current issue
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. De Korte Praktijk Beoordeling: (zelf)diagn...
Book review

De Korte Praktijk Beoordeling: (zelf)diagnostiek in de opleiding tot psychiater

L.N.M. Perquin
C-60

inhoud van de cursus In de opleiding tot psychiater zal de Korte Praktijk Beoordeling (kpb) een belangrijke plaats gaan innemen. Minstens acht keer per jaar diagnosticeert de supervisor de voortgang van de competentieontwikkeling van de aios (Herziening Onderwijs en Opleiding Psychiatrie, hoop 2009). Deze verplichte opleidingsinspanning, die vooral op de stageplek gaat plaatsvinden, levert alleen dán wat op als aios en supervisor weten waar zij aan beginnen: welke competenties worden beoordeeld, in welke context en op welk contactmoment? Stimuleert de feedback van de supervisor het leerproces van de aios? Sluit de beoordeling aan bij de leerdoelen van de aios? Zijn lof, commentaar en adviezen voldoende specifiek, opbouwend en vertaalbaar naar de dagelijkse praktijk? Een duidelijke systematiek en goede hulpmiddelen zijn hierbij onmisbaar. Videofeedback is hét medium om nauwkeurig te observeren en te leren objectiveren en reflecteren; compacte scorelijsten helpen bij het nauwkeurig vastleggen van de bevindingen. De cursus die het karakter heeft van een korte training geeft opleiders, supervisoren en aios deze hulpmiddelen mee.
vorm Na een korte inleiding over de onderliggende principes van de Korte Praktijk Beoordeling, oefenen de deelnemers in het gericht observeren, het geven van bruikbare feedback en het toepassen van video als hulpmiddel.
leerdoelen Na de cursus zijn de deelnemers in staat aan de hand van een observatielijst een Korte Praktijk Beoordeling af te nemen en vertrouwd met het gebruik van videofeedback.

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Published by the Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie on behalf of the Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie and the Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie