Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    New articles Current issue Previous issues Special issues Book reviews
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Current issue
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Current issue
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Clinical Psychology for Trainees. Foundati...
Book review

Clinical Psychology for Trainees. Foundations of Science-informed Practice

Page, A., & Stritzke, W.
Cambridge University Press, New York 2006 289 pagina's, ,, ISBN 978 05 2161 540 2, £32

Het leerproces dat een student klinische psychologie doormaakt tijdens een stage verloopt ongetwijfeld met vallen en opstaan. Elke vorm van leren brengt fouten met zich mee. Goed weten wanneer je fouten maakt en ze verbeteren, is een cruciale vaardigheid in het verwerven van de competenties die nodig zijn om kwaliteitsvol klinisch werk te kunnen leveren. Het eigene van het leerproces dat een stagiair(e) klinische psychologie doormaakt - in de poging om zich diagnostische of therapeutische vaardigheden eigen te maken - is een onderwerp dat nog maar weinig aandacht heeft gekregen. De specifieke invalshoek van dit boek over de fundamenten van een stage in de klinische psychologie is daarmee vrij uniek en verrassend. Het doel van dit boek is studenten klinische psychologie helpen om op een wetenschappelijk verantwoorde wijze in de klinische praktijk te groeien. Als rode draad in dit verhaal gebruiken de auteurs een model over de vraag hoe een scientist-practitioner in de praktijk tot een mix komt van hoogstaande zorg voor de patiënten enerzijds en een goede (wetenschappelijk gezonde) expertise anderzijds. Elke kerncompetentie die een klinisch psycholoog kan verwerven, komt in dit boek aan bod, met telkens de vraag in het achterhoofd: hoe zou een scientist- practitioner in dit geval denken en handelen? Bij dit laatste gaat het dan vooral om het zoeken naar een verantwoorde mengeling van evidence- based practice en practice-based evidence. De wetenschappelijke onderbouwing van klinisch (voornamelijk therapeutisch) werken als psycholoog is daarbij de eerste bekommernis van de auteurs. Stagiair(e)s klinische psychologie kunnen ongetwijfeld veel van hun gading vinden in dit boek. Enerzijds biedt het handvatten voor gespreksvoering, voor interactionele vaardigheden in de communicatie met patiënten en voor het verbinden van assessment met behandeling. Anderzijds is dit boeiende en goed gedocumenteerde relaas ook interessant voor (beginnende) supervisoren die hun studenten op een kwaliteitsvolle wijze willen volgen. Het is vooral een praktisch boek, dat erg vlot leest, maar tegelijk een grote degelijkheid uitstraalt. De auteurs geven een verrassende kijk op beide kanten van het leerproces - als stagiair(e) en als supervisor - en ze doen dit niet op de wijze van een te eenvoudig 'kookboek', maar nemen de lezer mee in de veelzijdigheid van het vakgebied en de uitdagingen waar een student klinische psychologie voor staat.

S. Vertommen

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Published by the Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie on behalf of the Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie and the Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie