Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    New articles Current issue Previous issues Special issues Book reviews
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Current issue
    Nummer 5 / 2023 Jaargang 65
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    5 / 2023

    Current issue
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Artikelen
  3. Major depressive episode in college freshm...
Original research

Major depressive episode in college freshmen: prevalence, academic functioning and receipt of treatment

A. D’Hulst, G. Kiekens, R.P. Auerbach, P. Cuijpers, K. Demyttenaere, D.D. Ebert, J.G. Green, R.C. Kessler, P. Mortier, M.K. Nock, R. Bruffaerts

Background Little is known about the epidemiology of Major Depressive Episode (mde) in university students. Aim To investigate the prevalence of mde, psychiatric comorbidity, and the association with academic performance among first-year university students, and to investigate to what extent these students use professional mental health services. Method All first-year students at the ku Leuven (Leuven, Belgium) were invited to complete a computer-assisted survey with a weighted cross-sectional design (N=5,460; response rate corrected for drop-out=51.8%). mde was assessed using the Composite International Diagnostic Interview – Screening Scales (cidi-sc) with dsm-iv criteria. Results We found that 13.6% of first-year students met criteria for a cidi-sc mde in the past year. mde was associated with a wide range of other comorbid disorders (such as generalized anxiety disorder or hypo[mania]) and suicidal thoughts and behaviors. mde was associated with significantly lower academic year percentage (-3.6 to -6.4%) and elevated odds of academic year failure (ors=1.5-2.0). Professional service use was estimated at 21.5%. Conclusion mde is common among first-year university students and is associated with a high degree of psychiatric comorbidity and poor academic performance. It is therefore surprising that so few students actually receive treatment for their psychiatric and emotional problems. Tijdschrift voor Psychiatrie 63(2021)1, 24-31.

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp
Published by the Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie on behalf of the Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie and the Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
p/a Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie
Postbus 20062
3502 LB Utrecht
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2023 Tijdschrift voor Psychiatrie