Home

Tvp2020 09 omslag kijk verder

Tijdschrift voor Psychiatrie 60 (2018) 12, 834 - 837

Klinische Praktijk

Psychotische symptomen als bijwerking van omeprazol

V. Vanwing, S. Schevenels, C. Klockaerts, M. Danckaerts

samenvatting Een 12-jarig meisje met een blanco psychiatrische voorgeschiedenis kreeg na de start van omeprazol psychotische symptomen, waaronder formele denkstoornissen en waanachtige ideeën. Gezien het samenvallen van de start met omeprazol en het opflakkeren van deze symptomen werd omeprazol stopgezet en vervangen door ranitidine, wat resulteerde in een onmiddellijke afname en vervolgens verdwijning van de klachten. De protonpompremmer omeprazol wordt als een relatief veilig geneesmiddel beschouwd en frequent voorgeschreven, maar veroorzaakt in zeldzame gevallen ook belangrijke psychiatrische bijwerkingen. We poogden om het causaal mechanisme dat deze bijwerkingen kan verklaren te achterhalen, maar vonden geen sluitende verklaring in de literatuur.

trefwoorden omeprazol, protonpompremmer, psychotische symptomen