Home

Tvp19 10 omslag kijk verder

Tijdschrift voor Psychiatrie 46 (2004) 2, 115 - 119

Gevalsbeschrijving

Hyponatriëmie bij gebruik van selectieve serotonineheropnameremmers

T.J. Holwerda, P.F.J. Schulte, M.G. Charbon-Rosier

samenvatting Een 73-jarige vrouw presenteerde zich met een insult nadat zich bij haar binnen enkele dagen ernstige duizeligheidsklachten en evenwichtsstoornissen hadden ontwikkeld. Patiënte bleek een hyponatriëmie te hebben. Zij gebruikte sinds 17 maanden citalopram, een selectieve serotonineheropnameremmer. Nadat het middel was gestaakt en haar hyponatriëmie was behandeld, verdwenen haar klachten volledig en deden insulten zich niet meer voor. Deze gevalsbeschrijving illustreert dat hyponatriëmie een gevaarlijke bijwerking van SSRI's kan zijn, zelfs na een langdurig gebruik zonder bijverschijnselen. Vooral bij ouderen, bij gelijktijdig gebruik van thiazidediuretica en andere medicatie die tot hyponatriëmie kan leiden, is het raadzaam te letten op verschijnselen die kunnen wijzen op hyponatriëmie. Het is noodzakelijk de precieze incidentie van deze bijwerking vast te stellen om tot passende veiligheidsmaatregelen te komen.

 

trefwoorden bijwerkingen, hyponatriëmie, SIADH, SSRI