Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    New articles Current issue Previous issues Special issues Book reviews
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Current issue
    Nummer 8 / 2023 Jaargang 65
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    8 / 2023

    Current issue
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Issue 2019/3
  3. Heterogeneity in psychiatry training in Eu...
Review article

Heterogeneity in psychiatry training in Europe: competition or collaboration?

L. De Picker, A. Nobels
Previous article Next article

background The European Union strives towards a mutual recognition of qualifications for medical specialists. Already in 1993, the European Union of Medical Specialists drafted non-binding quality criteria for every medical specialty. In psychiatry, however, European standardisation and quality control of the different national training programmes is currently still lacking.
aim To describe the heterogeneity of psychiatric postgraduate training in Europe and its ensuing challenges.
method We used the scientific literature and results from surveys conducted with European trainees between 2016 and 2018.
results Psychiatric training differed throughout Europe in terms of format, content and working conditions. The minimum duration of training in the European Union ranged from 4 to 7 years. Regarding content, the position of psychotherapy differed significantly between countries. Finally, the differences in subjective learning experiences were influenced by organisational variables, such as working hours and availability of supervision.
conclusion Despite all efforts to harmonise psychiatry training in Europe, in practice there has been little progress towards this goal. Nevertheless, information on the differences in training variables between countries has become more readily available, and trainees may use this knowledge to actively shape their own education.

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2019/3
Published by the Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie on behalf of the Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie and the Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2023 Tijdschrift voor Psychiatrie