Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    New articles Current issue Previous issues Special issues Book reviews
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Current issue
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Current issue
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Issue 2007/7
  3. Child and adolescent psychiatry: a profess...
Essay

Child and adolescent psychiatry: a profession and its identity II

F.R.J. Verhey, F.C. Verhulst, R.F. Ferdinand
Previous article Next article

summary
background Up till the 1970s child and adolescent psychiatry had no distinctive diagnostic system of its own. From the 1980s onwards qualitative information-gathering (e.g. via discussion or play-situations) was no longer regarded as adequate and the standardised gathering of (quantitative) information became the cornerstone of the diagnostic process. This development fundamentally changed the child psychiatrist's profession and its identity.
aim To investigate the specific features that are required in current child and adolescent psychiatry.
method In this article we will clarify the change in the child psychiatrist's profession and identity by outlining how child an adolescent psychiatry evolved as from the early 1980s. We will do this by concentrating on the diagnostic process. The treatment aspect will be discussed only briefly.
results Over the last 25 years the role of the child psychiatrist has undoubtedly changed. From being mainly a diagnostician and/or being personally responsible for treating the child or adolescent the child psychiatrist has become increasingly the person who controls the diagnostic process and plans treatment.
conclusion Over the last two decades the diagnostic technique of the child psychiatrist has developed in a new direction. The child psychiatrist has chosen instead to elucidate a patient's referral and to discuss the reasons for a request for assistance and/or care. The psychiatrist uses many types of information and a multitude of informants and methods. This development has led to a fundamental change in the child psychiatrist's profession and its identity.

 

Download PDF
Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2007/7
Published by the Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie on behalf of the Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie and the Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie