Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 10 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    10 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 2014/2
  3. ADHD bij kinderen. In de reeks Kinderpsych...
Boekbespreking

ADHD bij kinderen. In de reeks Kinderpsychologie in de praktijk

Anneke Eenhoorn
Vorig artikel Volgend artikel
Lannoo Campus, Houten 2012 164 pagina’s, isbn 978-90-209-9974-7, € 17,99

In dit derde boek uit de reeks ‘Kinderpsychologie in de praktijk’ maakt een psychologe de lezer wegwijs in de actuele kennis over aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (adhd) bij kinderen. Ze bespreekt de kenmerken, de oorzaken, de gevolgen, de comorbiditeit, de gedragsaanpak en de medicamenteuze behandeling van adhd bij kinderen. Opvallend is ook de aandacht voor de positieve gevolgen van adhd voor kinderen en hun omgeving. Daarnaast belicht de auteur op een wetenschappelijk correcte manier een aantal nieuwe inzichten omtrent adhd, zoals de ontwikkeling van het puberbrein, haperende executieve functies, computergames, mindfulness, neurofeedbacktraining en diëten. Het boek besluit met een handige en uitgebreide lijst van boeken,websites en verenigingen voor ouders of therapeuten. Er is al veel geschreven over adhd. Maar ouders, leerkrachten, opvoeders en therapeuten met beperkte ervaring met adhd komen hier niet bedrogen uit. Dit is een toegankelijk boek voorbetrefiedereen die in aanraking komt met kinderen met adhd. Door het eenvoudig taalgebruik en omschrijving van vaktermen bereikt het boek zijn doelpubliek. Het boek leest vlot en is ook gestructureerd opgesteld, waarbij de auteur elk hoofdstuk met een samenvatting afsluit. Alles wordt rijkelijk geïllustreerd met herkenbare voorbeelden uit de praktijk. De schrijfstijl nodigt de lezer uit tot meer begrip en sympathie voor kinderen met adhd.

Kortom, dit boek leent zich voor psychoeducatie voor opvoeders en biedt de hulpverlener een taal aan om op een eenvoudige manier te communiceren over adhd.

B. Singh

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2014/2
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie