Wetenschappelijk tijdschrift voor psychiaters, artsen in opleiding tot psychiater en andere geïnteresseerden
  • EN
  • NL
Tijdschrift voor Psychiatrie
  • Tijdschrift
  • Terug naar hoofdmenu
    Nieuwe artikelen Huidige nummer Vorige nummers Themanummers Boekbesprekingen
    Auteursrichtlijnen Over het tijdschrift Redactie Abonnementen Colofon Adverteren
    Huidige nummer
    Nummer 6 / 2025 Jaargang 67
    Tijdschrift voor Psychiatrie
    6 / 2025

    Huidige nummer
  • Accreditatie
  • Meetinstrumenten
  • Vacatures
Edit
  • EN
  • NL
  1. Home
  2. Nummer 2014/2
  3. Development in Infancy: A Contemporary Int...
Boekbespreking

Development in Infancy: A Contemporary Introduction (5de druk)

Marc H. Bornstein, Martha E. Arterberry, Michael E. Lamb
Vorig artikel Volgend artikel
Routledge, East Sussex/ New York 2014 429 pagina’s isbn 978-08-058-6363-5, $ 89,32

Wanneer moeders met hun kind van veertien maanden spelen dat de tafel wordt gedekt, de beer te drinken krijgt, enzovoort, zal het kind daarbij vaak moeder imiteren. Wanneer wordt gecodeerd hoe goed en hoe graag het kind moeder nadoet, blijkt deze score te voorspellen in hoeverre bij hetzelfde kind twee jaar later sprake is van gewetensontwikkeling en schuldgevoel.

Iets anders. Zuigelingen moeten in de klankbrij die op hen af komt afzonderlijke woorden leren onderscheiden om taal te kunnen verwerven. Baby’tjes blijken al te herkennen welke klanken alleen aan het eind of begin van een woord voorkomen. Zo kunnen in het Engels de ‘n’en de ‘k’ alleen voorkomen als ‘nk’ aan het eind van een woord (‘sink’). De ‘k’ kan in het Engels als klank niet voor de ‘n’ staan, maar wel in het Nederlands (‘knie’). Wanneer Amerikaanse en Nederlandse baby’s van circa negen maanden rijen woorden te horen krijgen uit beide talen, blijken ze een duidelijke voorkeur te hebben voor de woorden met klanken uit hun eigen taal. Klanken die hen helpen de grenzen tussen woorden te vinden.

Het zijn zo maar twee willekeurige interessante bevindingen uit de schat die ik aantrof in Development in infancy. Dit leerboek over de eerste twee jaar van de menselijke ontwikkeling is voorbeeldig. Het veronderstelt, zoals een boek voor studenten betaamt, geen specifieke voorkennis bij de lezer, maar de stof wordt zo goed uiteengezet, dat ten slotte een hoog niveau van kennis wordt bereikt.

Na een inleiding over concepten en de manier waarop bij nog niet sprekende kinderen onderzoek kan worden gedaan, worden achtereenvolgens de ontwikkeling van lichaam en motoriek, perceptie, cognitie, mentale representatie, taal, emoties en sociale relaties besproken. Om te laten zien hoe alles samenhangt, besluit het boek met een hoofdstuk over sociale cognitie waarin veel van het eerder besprokene wordt geïntegreerd.

Development in infancy is vanzelfsprekend heel geschikt om hen die zich met infant mental health (de sociale en emotionele gezondheid van het kind van 0-3 jaar oud in relatie tot zijn ouders) bezighouden op de hoogte te brengen van de state-of-the-art van het infantonderzoek. Ieder ander zal ontdekken dat kennis van deze prille psychische fenomenen verrijkend is voor een goed begrip van de mentale ontwikkeling later in het leven.

F. Boer

Twitter Facebook LinkedIn Mail WhatsApp

Editie

Dit artikel is onderdeel van: Editie 2014/2
Uitgave van de Stichting Tijdschrift voor Psychiatrie waarin participeren de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie.

Over TvP

Over het tijdschrift Redactie Auteursrichtlijnen Colofon
Abonnementen Abonnee worden Adverteren

Contact

Redactiebureau Tijdschrift voor Psychiatrie
drs. S.L. (Lianne) van der Meer
Telefoon: 030 899 00 80
info@tijdschriftvoorpsychiatrie.nl

Copyright

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de onder auteursnaam opgenomen artikelen of van de advertenties. Niets uit dit tijdschrift mag openbaar worden gemaakt door middel van druk, microfilm of op welke wijze ook, zonder schriftelijke toestemming van de redactie.

© copyright 2025 Tijdschrift voor Psychiatrie